• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2016.tde-14102016-140347
Documento
Autor
Nombre completo
Ronaldo Calixto
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2016
Director
Tribunal
Ajzenberg, Elza Maria (Presidente)
Aranha, Carmen Sylvia Guimaraes
Barbosa, Paulo Roberto Amaral
Galvão, Walter Jose Ferreira
Título en portugués
Max Bill e a "Unidade Tripartida
Palabras clave en portugués
Arte concreta
Arte moderna
Max Bill
Unidade Tripartida
Resumen en portugués
Esta pesquisa trata do artista suíço Max Bill e sua obra Unidade Tripartida, ganhadora do prêmio de escultura na Primeira Bienal de São Paulo, em 1951. Analisa arquivos referentes a curadorias de exposições em museus, aliados a informações sobre o percurso nacional e internacional da escultura tridimensional Unidade Tripartida e do artista Max Bill. Sua trajetória, desde o entendimento de sua produção até a sua formação, com participação na escola Bauhaus e a formação da Escola de Ulm, em que desenvolveu a teoria que sustentou a arte concreta, abrange diversas áreas do conhecimento artístico no decorrer das décadas de quarenta e cinquenta do século XX. O estudo aponta, também, as influências das ideias de Bill na produção concreta e neoconcreta de artistas brasileiros.
Título en inglés
Max Bill and the Tripartite Unity
Palabras clave en inglés
Concrete art
Max Bill
Modern art
Tripartite Unity
Resumen en inglés
The following essay is about the Swiss artist Max Bill and his work Tripartite Unity (Unidade Tripartida), winner of the Sculpture Prize at the First Biennial of São Paulo, in 1951. Analyzes files relating to curtained exhibitions in museums, within information about national and international course of the three-dimensional sculpture Tripartite Unity and about the artist Max Bill. Its history, from the understanding of its production to its formation, with participation at the Bauhaus school and the formation of the School of Ulm, in which he developed the theory that supports the concrete art, covers several areas of artistic knowledge during the forties and fifties. The thesis also indicates the influence of Bills ideas in concrete, neo-concrete production on Brazilian artists.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2016-10-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.