• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2019.tde-12062019-144547
Document
Auteur
Nom complet
Anna Luisa Veliago Costa
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Aranha, Carmen Sylvia Guimaraes (Président)
Alves, Cauê
Iavelberg, Rosa
Leite, Edson Roberto
Titre en portugais
Os sentidos experimentais dos Domingos da Criação
Mots-clés en portugais
Arte brasileira (1960-1970)
Arte e educação
Arte e política
Domingos da Criação
Frederico Morais
Museus
Resumé en portugais
O presente estudo aborda os Domingos da Criação, encontros de inventividade coletiva, situados entre os campos da arte e da educação. Articuladas pelo crítico de arte Frederico Morais, em parceria com artistas experimentais, essas manifestações ocorreram no espaço externo do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, em 1971. Nesta investigação, situaremos esses encontros diante de indagações contemporâneas. Pretendemos, desse modo, construir interpretações que articulem condições históricas à categorias estéticas. Tomaremos como ponto de partida as formulações de Frederico Morais e aspectos da produção artística entre os anos 1960 e 1970. Procurando, por fim, produzir uma leitura dos sentidos experimentais desses seis dias, que contemple relações entre estética e política, arte e educação; expondo a atualidade dessas experiências.
Titre en anglais
The experimental meanings of Domingos da Criação
Mots-clés en anglais
Art and education
Art and politics
Brazilian art (1960-1970)
Domingos da Criação
Frederico Morais
Museums
Resumé en anglais
This study concerns the Domingos da Criação, meetings of collective inventiveness situated in the fields of art and education. Organized by the art critic Frederico Morais, together with experimental artists, the meetings took place in the outdoor area of the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro, in 1971. Here we will relate these meetings to contemporary inquiries. We intend to thus interpret these events considering historical conditions and aesthetic categories. We will depart from Frederico Moraiss formulations and the artistic production in Brazil between 1960 and 1970. We aim, at last, to present our view on the experimental meanings of these six days, taking into account the relations between aesthetics and politics, art and education; exposing the contemporary character of these experiences.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-06-12
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.