• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2011.tde-11072012-124749
Document
Auteur
Nom complet
Maria Cristina Bosco
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2011
Directeur
Jury
Aranha, Carmen Sylvia Guimaraes (Président)
Favaretto, Celso Fernando
Monteiro, Katia Canton
Titre en portugais
O ensino da Arte Contemporânea
Mots-clés en portugais
Arte contemporânea
Arte-educação
Cultura contemporânea
Resumé en portugais
Este trabalho disserta sobre o ensino da arte contemporânea a partir de duas questões básicas: (1) por que se resiste ao ensino da arte atual, e (2) de que forma é possível exercê-lo. O tema proposto divide-se em cinco capítulos. O primeiro deles propõe uma reflexão sobre a união entre arte e educação, os valores resultantes dessa relação e seus objetivos. No segundo capítulo, são abordadas as heranças e as influências provenientes da Europa e da América do Norte, que contribuíram para a formação do ensino de arte no Brasil durante o período de 1816 a 1960. Em seguida, a pesquisa apresenta teorias contemporâneas do ensino da arte ainda sob a influência estrangeira, entre os anos 1960 e 1990. No Capítulo III, passamos aos fundamentos e conceitos de cultura e arte contemporânea para que, a partir deles, possamos entender o nosso tempo e a arte como pontos fundamentais para o pensamento do ensino de arte. O quarto capítulo traz, como exemplo de proposta curricular atual, o novo currículo de arte da Secretaria da Educação do Estado São Paulo para que, por meio de sua análise, possamos desenvolver uma reflexão sobre o ensino da arte contemporânea nas escolas formais. Essa reflexão é apresentada no quinto e último capítulo do presente estudo e não objetiva formular uma metodologia para o ensino de arte contemporânea, mas buscar aproximações e elaborar sugestões que possam auxiliar o educador de arte em sua prática de sala de aula.
Titre en anglais
Contemporary art teaching
Mots-clés en anglais
Art Education
Contemporary Art
Contemporary Culture
Resumé en anglais
This dissertation is a research study concerning teaching practices of Contemporary Art in Brazil and it was based on two major issues: (1) why is it that Art Professors still struggle when it comes to teaching Contemporary Art?, and (2) which are the teaching strategies to help them in their classroom practices? This theme has been divided into five chapters. The first chapter proposes some reflection concerning the association between education and art and looks at the values resulting from this union, as well as its main objectives. In the second chapter, we speak of the foreign heritage and influences from Europe and North America, which have contributed to the introduction of Art teaching in Brazilian schools, during the time between 1816 and 1960. Following that, this research presents the contemporary theories involved in the teaching practices of Art Education, still under foreign influence, between 1960 and 1990. In Chapter III, we move to the basics and concepts of Contemporary Culture and Contemporary Art in order to encourage better understanding of our present time and art, as the key point for deeper reflection on Art Education. The fourth chapter presents the content of the new Arts Curriculum of the Department of Education in the State of São Paulo, as a case study and example of current curriculum, so that, through its analysis, we could develop more thinking on current Contemporary Art teachings in formal schools. This reflection is presented in the fifth and last chapter of this study and does not aim to build a methodology for Contemporary Art teaching but to seek new approaches and offer suggestions which may encourage Art Professors in their classroom practices.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2012-07-11
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.