• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.91.2013.tde-18042013-164116
Document
Author
Full name
Renato Bacchi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2013
Supervisor
Committee
Queiroz, Odaléia Telles Marcondes Machado (President)
Guimarães, Solange Terezinha de Lima
Robim, Maria de Jesus
Title in Portuguese
A educação ambiental no ecoturismo: um estudo de caso no Parque Estadual da Serra do Mar, Núcleo Santa Virgínia, São Paulo - SP
Keywords in Portuguese
Ecoturismo
Educação ambiental
Estudo de caso
Núcleo Santa Virgínia
Parque Estadual da Serra do Mar
Abstract in Portuguese
O ecoturismo surgiu no Brasil como uma proposta de contemplação e conservação da natureza, sendo atualmente uma atividade econômica em grande expansão. Para que o ecoturismo traga os benefícios esperados é necessário que sejam seguidas suas premissas, entre elas a educação ambiental. No entanto, o avanço da atividade não vem sendo acompanhado pelo desenvolvimento da prática educativa, mostrando-se necessários mais estudos que analisem situações locais da educação ambiental no ecoturismo. Assim, o presente trabalho foi realizado no Parque Estadual da Serra do Mar, Núcleo Santa Virgínia - SP, local de grandes atrativos ecoturísticos, sendo sua visitação voltada para as trilhas e o rafting, prática que ocorre no Rio Paraibuna com o uso de botes. Todos os visitantes são acompanhados por monitores, mostrando assim um ambiente propício para a realização de um estudo de caso que busca analisar quanti-qualitativamente a educação ambiental no ecoturismo. O estudo baseou-se em questionários aplicados aos turistas, entrevistas semiestruturadas com os monitores ambientais, com a operadora de rafting que atua no local e com o gestor da unidade de conservação, além de observação participante nas trilhas e na descida de bote. Verificou-se que a grande maioria dos visitantes está aberta à educação ambiental nos passeios realizados, bem como são motivados a praticar o ecoturismo para ter contato com a natureza e aprender algo novo. Percebeuse que existe um esforço da gestão do Núcleo Santa Virgínia, e dos monitores para realizar a prática educativa durante os passeios, porém ainda não há uma definição clara por parte destes do que seria a educação ambiental. A falta de discussão sobre o tema e a não percepção dos potenciais e limitações da educação ambiental no ecoturismo local pode levar a esforços que não gerem as transformações desejadas, apesar do potencial intrínseco do ambiente natural em proporcionar mudanças de visão e atitudes individuais.
Title in English
Environmental education in ecotourism: a case study at the "Parque Estadual da Serra do Mar, Núcleo Santa Virgínia, São Paulo-SP"
Keywords in English
Case study
Ecotourism
Environmental education
Núcleo Santa Virgínia
Parque Estadual da Serra do Mar
Abstract in English
Ecotourism in Brazil emerged as a proposal for contemplation and nature conservation, being an economic activity in currently expansion. For ecotourism to bring the expected benefits it is necessary that its assumptions are followed, including environmental education. The advance of the activity, however, has not been accompanied by the development of educational practice, showing up more studies that analyze local situations of environmental education in ecotourism. Thus, this study was conducted in Parque Estadual da Serra do Mar, Núcleo Santa Virgínia - SP, site of major ecotourism attractions, being the visitation oriented for trekking and rafting, a practice that occurs in Rio Paraibuna, using boats. All visitors are accompanied by monitors, showing a favorable environment for the conduct of a case study that seeks to analyze quantitative and qualitative the environmental education in ecotourism. The study was based on questionnaires to tourists, semistructured interviews with environmental monitors, with rafting operator that operates on site and with the manager of the conservation unit and also participant observations on the trails and rafting. It was found that the vast majority of visitors is open for environmental education during the tours and is motivated to practice ecotourism to have contact with nature and learn something new. It was noticed that there is an effort of the management of Santa Virgínia, and monitors to conduct educational practice during the tours, but there is still no clear definition on the part of those about what would be environmental education. The lack of discussion on the subject and the no perception of the potential and the limitations of environmental education in local ecotourism can lead to efforts that do not generate the desired transformations, despite the intrinsic potential of the natural environment to provide changes in view and in individual attitudes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-04-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.