• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.91.2012.tde-11072012-093911
Document
Author
Full name
Marcio Cordeiro Oliveira Junior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2012
Supervisor
Committee
Martirani, Laura Alves (President)
Garavello, Maria Elisa de Paula Eduardo
Santos, Magnolia Rejane Andrade dos
Title in Portuguese
Comunicação ambiental e cibercultura: um estudo sobre blog ambiental e experiência de jornalismo-ambiental-universitário
Keywords in Portuguese
Blog
Cibercultura
Comunicação ambiental
Educação ambiental
Jornalismo
Abstract in Portuguese
Na emergência da revolução comunicacional instaurada pelas mídias digitais e diante dos desafios postos pela crise ambiental e busca por padrões de desenvolvimento mais sustentáveis, o trabalho desenvolvido teve o objetivo de pesquisar experiências de jornalismo ambiental praticado em espaços digitais voltados (blogs ambientais). Por estar ligado ao subprojeto Novas tecnologias da comunicação e educação ambiental na bacia do rio Corumbataí, vinculado ao Projeto Temático do Programa Biota da Fapesp Mudanças socioambientais no Estado de São Paulo e perspectiva para conservação, este trabalho considerou a bacia do rio Corumbataí como ponto de partida para o desenvolvimento do estudo de forma a criar alternativas para execução da educação ambiental na região. O trabalho desenvolve análises sobre a forma e conteúdo de postagens de nove blogs selecionados e de um blog produzido em âmbito universitário, o educorumbataí. As análises com relação à estrutura dos blogs e postagens, ou seja, de natureza técnica e operacional, foram desenvolvidas por meio de análises webmétricas e as voltadas ao conteúdo, foram realizadas com base no referencial teórico da educação ambiental e diretrizes político-pedagógicas do Programa de Educomunicação Socioambiental do Ministério de Meio Ambiente (2005). As análises webmétricas e de conteúdo dos blogs possibilitaram, num primeiro momento, compreender as manifestações culturais populares e uma nova ética nas relações homem-ambiente e homem-sociedade pautadas e construídas em processos coletivos de transformação social. As temáticas ambientais nesses espaços digitais têm ganhado conotações mais holísticas, saindo da dicotomia catástrofe e impacto ambientais. O uso do blog possibilitou também um fazer educativo e participativo para aqueles que pretendem atuar junto a sujeitos que vivem em elevado estado de vulnerabilidade socioambiental, em função da experiência vivenciada pelos autores e leitores nas construções das postagens abordadas e nas possibilidades educomunicativas de se trabalhar o ambiente na rede. A teorização é feita considerando as correntes da educação ambiental de Sauvé (2005), os princípios de educação ambiental transformadora de Loureiro (2004), os aspectos da complexidade de Morin (1985), inseridas nesses processos, e os conceitos estruturantes acerca de blog, cibercultura, comunicação e jornalismo ambiental.
Title in English
Environmental communication and cyberculture: a study at environmental blog and experience university-environmental-journalism
Keywords in English
Blog
Cyberculture
Environmental communication
Environmental Education
Journalism
Abstract in English
In the emergency communication revolution brought by digital media and facing the challenges posed by the environmental crisis and search for more sustainable patterns of development, the work aimed to investigate experiences of environmental journalism practiced in digital spaces facing (environmental blogs). By being connected to the subproject "New communication technologies and environmental education in the river basin Corumbatai", linked to the Thematic Project of FAPESP "socio-environmental changes in the state of Sao Paulo and prospects for conservation" this work considered the basin Corumbatai as a starting point for developing the study to develop alternatives for the implementation of environmental education in the region. The paper develops the analysis of form and content of posts of nine selected blogs and a blog produced in the university, the educorumbatai. The analyzes regarding the structure of blogs and posts, ie, technical and operational, were developed through analysis and webmetrics oriented content, were based on the theoretical framework of environmental education and guidance of the politicalpedagogical Educommunication Environmental Program of the Ministry of Environment (2005). Analyses webmetrics and content of blogs allowed at first to understand the popular cultural events and a new ethics in human-environment relationships and man-ruled society and constructed in collective processes of social transformation. The environmental issues in these digital spaces have gained more holistic connotations, leaving the dichotomy disaster and environmental impact. The use of the blog also allowed to make an educational and participatory for those who intend to work together with individuals who live in a high state of socioenvironmental vulnerability in light of the experience lived by the authors and readers in the construction of posts and discussed the possibilities of working the educomunicative environment in the network. The theory is made considering the current environmental education Sauvé (2005), the principles of environmental education transforming Loureiro (2004), aspects of the complexity of Morin (1985), embedded in these processes, and structural concepts about blog cyberculture, communication and environmental journalism.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-07-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.