• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.91.2013.tde-04102013-164505
Document
Author
Full name
Helio César Hintze
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Piracicaba, 2013
Supervisor
Committee
Almeida Junior, Antonio Ribeiro de (President)
Cascino, Fabio Alberti
Garavello, Maria Elisa de Paula Eduardo
Silva, Charlei Aparecido da
Sternberg, Janet Lynne
Title in Portuguese
Espetáculos e invisibilidades do discurso legitimador do turismo
Keywords in Portuguese
Clichê turístico
Comodificação
Ministério do Turismo
OMT
Revista Viagem e Turismo
Turismo
WTTC
Abstract in Portuguese
O objetivo geral deste trabalho é propor e estimular reflexões críticas sobre a produção discursiva do turismo na contemporaneidade, ou seja, sobre a forma como o turismo vem sendo construído, por diversos tipos de discursos elaborados por diferentes agentes sociais. A principal hipótese de trabalho é que a produção discursiva do turismo não é simples comunicação, mas um processo de persuasão, pois tem sido usada intencionalmente por poderosos agentes sociais que desejam legitimar interesses próprios em nome daquilo que chamam de turismo. Assim sendo, tal produção não é uma atividade neutra, é, antes instrumento de um jogo de poder: o turismo é um dos mais acabados aparelhos de subjetivação capitalista já desenvolvidos. O objeto de análise da tese é a 'produção discursiva legitimadora do turismo'. A metodologia deste estudo é a Análise Crítica de Discursos. A tese está dividida em seis capítulos. Ao final, sob a forma de considerações finais, propomos novos estudos críticos ao turismo.
Title in English
Spectacles and invisibilities of legitimizing discourse of tourism
Keywords in English
commodification
Ministry of Tourism
OMT
Tourism
touristic cliché
Viagem e Turismo Magazine
WTTC
Abstract in English
The aim of this work is to propose and encourage critical reflection on the discursive production of tourism in contemporaneity, in other words, on how tourism is being constructed by different kinds of speeches prepared by different actors. The main working hypothesis is that the discursive production of tourism is not simple communication, but a process of persuasion as it has been used intentionally by powerful social actors who wish to legitimize their own interests in the name of what they call tourism. Therefore, such production is not a neutral activity, but an instrument of a power play: tourism is one of the most finished devices already developed for capitalist subjectivity. The object of analysis of this thesis is the 'legitimating discursive production of tourism'. The methodology of this study is the Critical Analysis of Discourses. The thesis is divided into six chapters. At the end, in the form of final remarks, propose new critical studies to tourism.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-10-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.