• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.9.2011.tde-19102010-161224
Document
Author
Full name
Roberta Saraiva Giroto Patricio
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Ong, Thomas Prates (President)
Araújo, Geórgia Christina Labuto
Torres, Bayardo Baptista
Title in Portuguese
Desenvolvimento de material educativo digital para divulgação científica da nutrigenômica
Keywords in Portuguese
Animação
Divulgação cientifica
Expressão gênica
Material educativo digital
Nutrigenômica
Profissionais
Abstract in Portuguese
Nutrigenômica representa disciplina cientifica recente que surgiu na era do pós-genoma humano, sendo seu foco de estudo a interação gene - nutriente. Profissionais com educação universitária que atuam na área da alimentação e nutrição e da saúde relatam ter dificuldades no entendimento dos princípios dessa disciplina. Recursos digitais como animações representam ferramentas interessantes para o processo de ensino-aprendizagem da nutrigenômica. Dessa forma o objetivo do presente trabalho foi o de desenvolver material educativo digital intitulado "Fundamentos da Nutrigenômica", baseado nas animações "Modulação da expressão gênica por nutrientes e compostos bioativos dos alimentos" e "Nutrigenômica e redução do risco de câncer", para divulgação científica da nutrigenômica para profissionais da área da alimentação e nutrição e da saúde. Para desenvolver o material educativo digital, utilizou-se esquema que se divide nas seguintes etapas: análise e planejamento; modelagem; implementação; avaliação e manutenção. As animações foram produzidas nos programas PowerPoint 2007 e E.M PowerPoint Vídeo Converter. Avaliou-se o material educativo digital por meio de questionário junto a 20 profissionais (nutricionistas, farmacêuticos, engenheiros de alimentos, biólogos, químico, dentista e zootecnista) matriculados ou não em Programas de Pós-Graduação da Universidade de São Paulo nas áreas da alimentação e nutrição e da saúde. Mais de 80% dos participantes concordaram fortemente ou concordaram com as seguintes afirmações: "O material educativo digital é de fácil manuseio"; "A utilização desse tipo de recurso tem vantagens sobre textos"; "O material educativo digital trouxe conhecimentos novos sobre Nutrigenômica"; "Os conceitos estão expostos de forma clara"; "Meus conhecimentos anteriores foram suficientes para aprender com o material educativo digital"; "Os textos estão redigidos com clareza"; "As animações auxiliam a compreender os fenômenos exibidos"; "Aprendi bastante sobre os fundamentos da nutrigenômica com o material educativo digital". Conclui-se que o material educativo digital "Fundamentos da nutrigenômica" representa ferramenta útil para divulgação científica da nutrigenômica junto a profissionais da área da alimentação e nutrição e da saúde.
Title in English
Development of digital learning material for scientific dissemination of nutrigenomics.
Keywords in English
Animation
Digital learning material
Gene expression
Nutrigenomics
Professionals
Scientific dissemination
Abstract in English
Nutrigenomics represents recent scientific discipline that has emerged in the post-human genome era, with focus on gene - nutrient interaction. Professionals with university education working in the field of food and nutrition and health report having difficulties in understanding the principles of this discipline. Digital resources such as animations represent interesting tools for the teaching and learning of nutrigenomics. Thus the objective of this study was to develop digital learning material entitled "Fundamentals of Nutrigenomics", based on the animations "Modulation of gene expression by nutrients and bioactive food compounds" and "Nutrigenomics and risk reduction of cancer," for scientific dissemination of nutrigenomics for professionals in the food and nutrition and health areas. To develop the digital learning material, we used the scheme that is comprised by the following steps: analysis and planning, modeling, implementation, evaluation and maintenance. The animations were produced with the PowerPoint 2007 and EM Video Converter softwares. We evaluated the digital educational materials through a questionnaire provided to 20 professionals (nutritionists, pharmacists, food engineers, biologists, chemist, dentist and zootechnist) registered or not in Graduate Programs from University of Sao Paulo in the areas of food and nutrition and health. Over 80% of participants strongly agreed or agreed with the following statements: "The digital educational material is easy to handle", "The use of this resource type presents advantages over text", "The digital learning material brought new knowledge on Nutrigenomics" , "The concepts are clearly exposed", "My previous knowledge was sufficient to learn from the digital learning material", "The texts are written with clarity", "The animations help to understand the exhibited phenomena", "I learned a lot about nutrigenomics fundamentals with the digital learning materials". We conclude that the digital learning material "Fundamentals of Nutrigenomics" represents a useful tool for scientific dissemination of nutrigenomics for professionals in the field of food and nutrition and health.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-02-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.