• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.84.2012.tde-22102012-125017
Document
Author
Full name
Glaucia Mara Terzian
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Balbachevsky, Elizabeth (President)
Barreyro, Gladys Beatriz
Holzhacker, Denilde Oliveira
Iglecias, Wagner Tadeu
Sampaio, Helena Maria Sant'Ana
Title in Portuguese
Significado estratégico da cooperação acadêmica latino-americana para a pesquisa brasileira: a experiência dos Núcleos de Pesquisa da Universidade de São Paulo
Keywords in Portuguese
América Latina
Colaboração científica
Cooperação acadêmica internacional
Ensino superior
Pesquisa e ciência
Relações internacionais
Abstract in Portuguese
A cooperação acadêmica internacional tem sido um importante instrumento da pesquisa científica, tendo em vista a produção do conhecimento científico em rede, a melhoria das capacidades para pesquisa e desenvolvimento, e a capacitação de docentes e pesquisadores. Ao considerar a produção do conhecimento científico como um dos objetivos intrínsecos à pesquisa, a proposta visa analisar seis Núcleos de Apoio à Pesquisa (NAP), da Universidade de São Paulo (USP), para saber se e como ocorre a dinâmica de interação desses Núcleos com pesquisadores latino-americanos; como desenvolvem pesquisas; como trocam experiências com seus pares, para estar ou permanecer na fronteira do conhecimento científico; e como suas cooperações acadêmicas podem ser estratégicas para a pesquisa brasileira. Parte-se da hipótese de que muitas pesquisas desses Núcleos são elaboradas em constante interação com pesquisadores de outros países latino-americanos e são estratégicas para a pesquisa brasileira. Para sua verificação, recorreu-se a especialistas para comporem as partes teóricas constantes dos Capítulos I e II, procurou-se delimitar os procedimentos de análise na parte da metodologia, constante do Capítulo III, tentou-se analisar os dados no Capítulo IV, buscou-se discutir os resultados no Capítulo V e, nas considerações finais, tentou-se refletir sobre as informações encontradas e fornecer algumas sugestões. Foi possível verificar diferentes dinâmicas de cooperação internacional, a partir de iniciativas de setores periféricos como os Núcleos, que funcionam como componentes estratégicos das instituições de ensino superior para conectar com centros de excelência da elite intelectual, estabelecer conexões com empresas e órgãos governamentais, obter recursos financeiros, criar redes de pesquisadores, conquistar reconhecimento acadêmico, visibilidade, reputação e contribuir para o desenvolvimento da região e do país em que se encontram.
Title in English
Strategic meaning of Latin America academic cooperation for the Brazilian research: the Research Groups experience of Universidade de São Paulo
Keywords in English
Higher education
International academic cooperation
International relations
Latin America
Research and science
Scientific collaboration
Abstract in English
International academic cooperation has been an important tool on scientific research, mainly concerning the network scientific production of knowledge, the improvement of skills to research and development and the education training of professors and researchers. Considering the scientific production of knowledge as one of the purposes of this research, this work aims at analyzing six Research Groups (NAP) of the Universidade de São Paulo (USP) to research if and how their interaction dynamics has been dealt with among Latin America researchers: how they make researches, how they exchange experiences with their colleagues to be or remain at the frontier of scientific knowledge and how their academic cooperations can be strategic for Brazilian research. This work begins with the hypothesis that many researches of these Groups are developed in constant interaction with researchers from other Latin America countries and they are strategic for Brazilian research. In order to verify these suppositions, many experts contributed to make part of the theoretical Section I and II. We tried to define the procedures of analysis on methodology Section III, we intended to analyse the data on Section IV, we discussed the findings on Section V and, on final Section we tried to reflect about the found information and to give some suggestions. We could verify many different international cooperation dynamics came from periphery and isolated units, like the Groups, that work as strategic components of higher education institutions to connect with centres of excellence from intellectual elite, to interact with industries and government, to gain funding, to create network of scientists, to enhance academic acknowledgement, visibility, reputation and to contribute to the development of their contexts and country.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-10-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.