• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.84.2010.tde-17122012-123853
Document
Author
Full name
Luciane Miranda de Paula
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Balbachevsky, Elizabeth (President)
Castro, Maria Helena de Magalhaes
Catani, Afranio Mendes
Holzhacker, Denilde Oliveira
Iglecias, Wagner Tadeu
Title in Portuguese
As cátedras Unesco: análise de uma proposta para a cooperação ineternacional interuniversitária na América Latina
Keywords in Portuguese
Cátedras Unesco
Cooperação internacional
Educação superior
Abstract in Portuguese
O estudo das relações entre cooperação internacional universitária e a produção e compartilhamento de conhecimento entre universidades da América Latina nos possibilita compreender o contexto das discussões e teorias sobre ensino superior contemporâneo. Com isso, o objetivo desta tese é analisar os fatores que contribuem para a relevância do programa de Cátedras Unesco em universidades da América Latina, proposto pela Unesco como um agente de fomento à cooperação internacional universitária com vistas a promover o progresso e o intercâmbio do conhecimento em países em desenvolvimento. Esta pesquisa tem como base o referencial teórico dos Estudos sobre Ensino Superior e Cooperação Internacional na América Latina existente na literatura, para compreender a natureza, o objeto, a estrutura e a dinâmica que se aplica ao programa Unitwin de Cátedras Unesco. Quanto ao tratamento metodológico, combinaram-se a análise documental e a pesquisa qualitativa, com entrevistas a dirigentes de Cátedras. Em primeiro lugar buscamos o referencial teórico da origem da Unesco, e as teorias e os modelos de cooperação internacional em organismos acadêmicos na América Latina. Na pesquisa qualitativa, foram analisados os indicadores de geração e compartilhamento de conhecimento entre as universidades em onde existem Cátedras na América Latina. Aplicou-se um questionário e foram feitas entrevistas com gestores das Cátedras nas universidades e na Unesco. Algumas instituições que possuem Cátedras e a Unesco foram visitadas. Os relatos foram analisados a partir do referencial teórico e os resultados deste estudo foram de grande valia para compreensão da influência dos grupos de pesquisa na produção do conhecimento este o elemento central de cooperação, e a influência de um organismo externo exercida sobre uma instituição altamente auto-referenciada como é o caso da universidade. Também pudemos constatar que a Instituição de Ensino Superior é um espaço primordial na formação de redes de produção e difusão de conhecimento na América Latina, e, portanto, um agente no processo de inovação tecnológica e social no mundo contemporâneo.
Title in English
Unesco Chairs: analyzing a proposal for international interuniversity cooperation in Latin America
Keywords in English
Higher education
International cooperation
Unesco chairs
Abstract in English
The study of relationships between international university cooperation and the production and sharing of knowledge among Latin American universities allows us to understand the context of discussions and theories on the contemporary higher education system. Thus, the objective of this dissertation consists of analyzing the factors that contribute towards the importance of the UNESCO Chairs Program in Latin American universities, proposed by UNESCO as an agent for fostering international university cooperation aiming at promoting cultural development and exchange in emerging countries. This research is based on a theoretical referential of Studies on Higher Education and International Cooperation in Latin America found in literature, aimed at understanding the nature, object, structure and dynamics applied to the UNITWIN Program of UNESCO Chairs. As regards the methodological treatment, we combined our documentary analysis and qualitative research with our interviews conducted with chair holders. First we searched for the theoretical referential of UNESCOs origin and the theories and models of international cooperation in Latin American universities. As regards the qualitative research, we analyzed the indicators that create and share knowledge among the universities where there are Chairs in Latin America. We administered a questionnaire and interviewed chair holders both at universities and UNESCO. We visited UNESCO as well as some universities with Chairs. We analyzed the reports based on the theoretical referential, and the results of the study greatly contributed to understanding the influence of research groups in producing knowledge, which is the key element of cooperation and represents the influence wielded by an outside organization on a highly self-referenced institution like the university. We also observed another result, namely that higher education institutions have a crucial role in forming networks designed to produce and disseminate knowledge in Latin America, thus, taking on the role of agents in the process of social and technological innovation in our contemporary world.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-12-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.