• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.84.2013.tde-09042014-103004
Document
Author
Full name
Sandra Martins Farias
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Queiroz, Renato da Silva (President)
Barbosa, Cátia Rodrigues
Bruno, Maria Cristina Oliveira
Moutinho, Mario Caneva de Magalhães
Vasconcellos, Camilo de Mello
Title in Portuguese
Museus da Ibero-América - alteridade e multivocalidade: estudo comparado sobre as ações de museus antropológicos Ibero-americanos frente às propostas de polifonia e interculturalidade
Keywords in Portuguese
Ação museal
Diálogo cultural
Ibero-américa
Identidade cultural
Multivocalidade
Museus
Abstract in Portuguese
Este projeto de pesquisa teve como objetivo principal investigar, analisar e interpretar comparativamente processos de patrimonialização e musealização da cultura com vistas à (re)configurar e/ou fortalecer uma identidade iberoamericana. A proposta também teve por finalidade identificar de que forma coleções e/ou exposições de determinada cultura atuam no sentido da comunicação intercultural, de que forma estas ações museais são apreendidas pelo público. A consecução desses objetivos e finalidades deste estudo foi viabilizada por meio da identificação dos instrumentos e estratégias que os museus têm adotado na elaboração e execução de suas atividades de modo a promover diálogos culturais e dar voz às alteridades Por meio da execução deste projeto objetivou-se, também, contribuir para o debate sobre pontos centrais da investigação científica na atualidade, quais sejam: quais os processos que utilizados visando a construção de pontes entre culturas; de que forma a ciência antropológica é (ou pode ser) utilizada como fundamento para as estratégias utilizadas; como as atividades desses museus são apreendidas pelos públicos que os visitam; e de que maneira os museus enfocam a dicotomia nós-outros e se organizam para possibilitar a polifonia cultural.
Title in English
Museums of Ibero-America - alterity and multivocality: a comparative study on the actions of Ibero-American anthropological museums forward proposals polyphony and interculturalism
Keywords in English
Action museum
Cultural dialogue
Cultural identity
Ibero-America
Multivocality
Museums
Abstract in English
This research project has the main objective to investigate, to analyse and to interpret comparatively two processes: musealization and been transformed to heritage of the culture with a view to (re)configure and/or strengthen an ibero- American identity. The proposal also aimed to identify how collections and / or exhibitions of a particular culture act towards intercultural communication, how these museological actions are perceived by the public. The achievement of these objectives and purposes of this study was made possible through the identification of the instruments and strategies that museums have adopted in the drafting and execution of their activities in order to promote cultural dialogue and giving voice to otherness Through the implementation of this project aimed to also contribute to the debate on the central points of scientific research today, namely: what processes were used aiming to build "bridges between cultures", how the anthropological science is (or can be) used as a basis for the strategies used, how the activities of these museums are apprehended by the public who visit them, and in what way the museums centre its attention on the dichotomy weothers are organized to enable cultural polyphony.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-04-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.