• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2013.tde-28042014-202841
Document
Author
Full name
Amanda Cristina da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Malachias, Maria Elena Infante (President)
Bizerra, Alessandra Fernandes
Perosa, Graziela Serroni
Title in Portuguese
A compreensão dos monitores de espaços de educação não formal sobre sua atuação em museus e centros de ciências: uma abordagem biológico-cultural
Keywords in Portuguese
Biologia cultural
Experiências de encantamento
Mediação humana
Monitores
Museus de ciência
Território
Abstract in Portuguese
Esta é uma pesquisa de natureza qualitativa elaborada através da metodologia de grupo focal em sua coleta de dados e da estratégia de análise textual para o corpus resultante da transcrição dos dados. Procurou-se neste trabalho indagar e escutar qual era a compreensão de monitores de espaços científicos de educação não formal sobre sua atuação junto ao ambiente e ao público. Além disso, buscou-se analisar as experiências narradas pelos monitores à luz da biologia cultural e identificar no discurso destes elementos relacionados ao seu "encantamento" pelas atividades desenvolvidas nos museus e centros de ciências. Percebe-se neste trabalho que a mediação humana é essencial no processo de transformação do indivíduo. Considerando o indivíduo não apenas o monitor ou o público, mas ambos. A mediação humana proporciona experiências de encantamento, mas o monitor pode também representar um papel de morte. O fenômeno social humano permeia todas as relações que se estabelecem entre os sujeitos, e estas podem caracterizar-se pela aceitação ou negação do outro. Na aceitação do outro, e de nós mesmos, podemos ter experiências de encantamento que de forma direta ou indireta atuam na tranformação pessoal e coletiva dos indivíduos sociais. Nesse contexto, a ação do monitor dentro de um espaço de educação não formal como museus ou centros de ciência pode ter resultados positivos ou negativos sobre o público atendido, além de gerar experiências de encantamento quando essas ações são positivas, as ações do monitor podem representar um papel de morte na vida de cada indivíduo que passa pelo museu. Diante dessa perspectiva inicial, surgiu neste trabalho o processo de conquista de território de um grupo de estudantes do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo, que participaram desta pesquisa. Esse processo envolveu a linguagem como parte de um fenômeno social, a ruptura de certos padrões de negação impostos por determinados grupos sociais ou instituições, experiências de encantamento que surgiram a partir dessas rupturas e de um ambiente de aceitação mútua que possibilita transformação pessoal e coletiva.
Title in English
Understanding of monitors of spaces of non-formal education about its activities in museums and science centers: a biological and cultural approach
Keywords in English
Cultural biology
Experiences of enchantment
Human mediation
Monitors
Science museums
Territory
Abstract in English
This is a qualitative research using focus group as methodology in its data collection and textual analysis as strategy for the corpus resulting from the transcription of the data. In this work we investigate the monitor's understanding about their activities in museums and science centers of non-formal education. The question was based on their perception about the space and the visitors. In addition, to analyze the experiences narrated by monitors in the light of cultural biology and to identify in the speech of these, some elements related to their "enchantment" by activities carried out in museums and science centers. We realize in this work that the human mediation is essential in the process of transformation of the individual. Considering the individual not just the monitor or the public, but both. The human mediation provides experiences of enchantment, but the monitor can also represent a part of death experiences. The social phenomenon permeates all human relationships that are established between the subjects, and these can be characterized by the acceptance or denial of the other. On acceptance of the other and of ourselves, we can have experiences of enchantment that directly or indirectly act on personal and collective transformation of social subjects. In this context, the action of the monitor within an area of non-formal education such as museums or science centers can have positive or negative results about the public answered, besides generating enchantment experiences when these actions are positive. On the other hand, the actions of the monitor can represent a part of death in the life of every individual that passes by the museum. On this initial perspective, in this work emerged the process of conquest of territory of a group of students of the course of degree in natural sciences, from the school of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, who participated in this survey. This process involved the language as part of a social phenomenon, the rupture of patterns of denial imposed by certain social groups or institutions, experiences of enchantment that emerged from these ruptures and of an environment of mutual acceptance which results in a continuous process of personal and collective transformation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-05-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.