• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2017.tde-24012017-145756
Document
Author
Full name
Thiago Luis Silva de Oliveira
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Motokane, Marcelo Tadeu (President)
Pereira, Marcelo
Valle, Mariana Guelero do
Title in Portuguese
Influência dos propósitos epistêmicos e das ações típicas do professor na promoção da argumentação em aula investigativa de ciências
Keywords in Portuguese
Ações Típicas
Argumentação
Biologia - Estudo e ensino
Ensino por investigação
Propósitos epistêmicos
Abstract in Portuguese
A mediação do professor é fundamental para a construção de argumentos em aulas de Ciências. Nesse sentido torna-se importante estudar as interações discursivas entre professor e alunos. O presente trabalho teve por objetivo analisar como os propósitos e as ações do professor estimulam a argumentação dos alunos em uma aula investigativa de ciências. Para caracterizar a mediação do professor foi utilizada a ferramenta analítica "propósitos epistêmicos e ações típicas para promoção da argumentação" de Ferraz e Sasseron (2014) e de Ferraz (2015), enquanto que o layout de Toulmin (TAP) (2006) foi utilizado para identificar os elementos do argumento construídos pelos alunos. Foram identificados dois argumentos contendo os elementos básicos do TAP construídos coletivamente ao longo da aula. Durante a construção dos argumentos, o professor utilizou os propósitos retomar, problematizar, explorar e qualificar. As ações "retoma dado" e "explora ponto de vista" contribuíram para a construção do elemento dado. A construção da garantia deveu-se as ações "retoma conceito", "retoma informações", "explora ponto de vista" e "qualifica variáveis, objetos ou fenômenos". A construção do elemento conclusão foi promovida pela ação "propõe um problema". As ações "qualifica variáveis, objetos ou fenômenos", "qualifica explicações ou pontos de vista", "retoma informações" e "explora ponto de vista" auxiliaram na construção do elemento refutação do TAP. A maior frequência dos propósitos explorar e qualificar deveu-se ao esforço do professor em promover a avaliação de dados e garantias que os alunos estavam utilizando para a construção de suas conclusões sobre a presença ou não de seres vivos na amostra analisada.
Title in English
The influence of epistemic purposes and typical actions of the teacher to promote argumentation in inquiry science class.
Keywords in English
Argumentation
Biology - Study and Teaching
Epistemic purposes
Inquiry-based Science Teaching
Typical Actions
Abstract in English
The mediation of the teacher is fundamental for the construction of arguments in science class. Like this it is important to study the discursive interactions between teacher and students. This study aimed to analyze how the teacher's purposes and actions stimulate the reasoning of students in an inquiry science class. The analytical tool "epistemic purpose and typical actions to promote the argumentation" (FERRAZ; SASSERON, 2014; FERRAZ, 2015) was used to characterize the mediation of the teacher while the Toulmin Argument Pattern (TAP) (2006) was used to identify argument elements built by students. Two arguments containing the basic elements of TAP collectively built along class were identified. During the construction of the arguments, the teacher used the purpose resume, problematize, explore and qualify. The actions "given recovery" and "explores view" contributed to the construction of the data element. The construction of the warrants was due to the actions "recovery concept", "recovery information", "explores points of view" and "qualifies variables, objects or phenomena". The construction element conclusion was promoted by the action "proposes the problem". The actions "qualifies variables, objects or phenomena", "qualifies explanations or points of view", "recovery information" and "explores perspective" helped in the construction of refutation element of TAP. The highest frequency of the purposes explore and qualify was due to the teacher's effort to promote the evaluation of data and warrants that students were using to build its conclusions on the presence or absence of living organisms in the sample.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-01-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.