• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2019.tde-16062020-145213
Document
Author
Full name
Marcelo Kei Sato
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Bizerra, Alessandra Fernandes (President)
Lamas, Adriana Pugliese Netto
Prado, Patricia Dias
Title in Portuguese
Participação infantil, imaginação e infância: contribuições para a divulgação científica
Keywords in Portuguese
Coprodução de mídias
Divulgação Científica
Infância
Mídias participatórias
Participação Infantil
Abstract in Portuguese
Esse trabalho investiga os modos de participação de crianças em ações educativas e de Divulgação Científica (DC) na coprodução de mídias "rádio" e "audiovisual", dentro do contexto do projeto "Reintrodução do papagaio-de-peito-roxo no Parque Nacional das Araucárias, SC" realizado em parceria com o Instituto Espaço Silvestre, as Secretarias de Educação dos Municípios de Passos Maia e Ponte Serrada e três escolas municipais da região. Por meio das abordagens teórico-metodológicas da DC enquanto cultura (Estudos Culturais) e com foco em ações participatórias, buscou-se localizar nos dados obtidos os diferentes modos de Participação Infantil nas ações de coprodução de mídias. Foram coletados e analisados os registros audiovisuais das ações, o caderno de campo do pesquisador e as mídias coproduzidas com e pelas crianças participantes (dez episódios de radionovela e dois audiovisuais). Como resultados das análises emergiram quatro modos principais de Participação Infantil nas ações de DC de coprodução de mídias: (1) contextualizada, (2) simbólica, (3) técnica/estética e (4) identitária. Apesar de não ser a intenção dessa pesquisa esgotar todo e qualquer modo de participação das crianças em ações participatórias de DC, considera-se que essa pesquisa constitui um importante passo, ainda que inicial, para a sistematização de um diálogo entre as áreas de pesquisas e práticas de DC participatórias e os estudos da infância.
Title in English
Children participation, imagination and Childhood: contributions to the Science Communication
Keywords in English
Childhood
Children Participation
Media co-production
Participatory Media
Science Communication
Abstract in English
This research investigates the ways in which children participate in educational and Science Communication actions in the co-production of "radio" and "audiovisual" media, within the context of the project "Reintroduction of vinaceous-breasted amazon in the Araucaria's Nacional Park, SC" in partnership with the Espaço Silvestre Institute, the Education Departments of the Municipalities of Passos Maia and Ponte Serrada and three schools in the region. Through the theoretical and methodological approaches of Science Communication as a culture (Cultural Studies) and focusing on participatory actions, the objective was to locate in the data obtained the different modes of child participation in media co-production actions. The audiovisual records of the actions, the researcher's field notebook and the media co-produced with and by the participating children (ten episodes of radio stories and two audiovisuals) were collected and analyzed. As a result of the analysis, four main modes of child participation emerged in the actions analyzed: (1) contextualized, (2) symbolic, (3) technical/aesthetical and (4) identitary. Although it is not the intention of this research to exhaust any and every mode of participation of children in participatory actions of Science Communication, it is considered that this research constitutes an important, although initial, step in systematizing a dialogue between research and practice in Participatory Science Communication and childhood studies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Marcelo_Kei_Sato.pdf (2.59 Mbytes)
Publishing Date
2020-06-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.