• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2015.tde-10062015-174501
Document
Author
Full name
Robson Macedo Novais
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Fernandez, Carmen (President)
Jiménez, Vicente Mellado
Krasilchik, Myriam
Pimenta, Selma Garrido
Villani, Alberto
Title in Portuguese
Docência universitária: a base de conhecimentos para o ensino e o conhecimento pedagógico do conteúdo de um professor do ensino superior
Keywords in Portuguese
Base de conhecimentos para o ensino
Conhecimento pedagógico do conteúdo
Docência universitária
Abstract in Portuguese
Neste trabalho investigamos a base de conhecimentos para o ensino e o conhecimento pedagógico do conteúdo de um professor do ensino superior que se destacou sucessivamente nas avaliações institucionais aplicadas aos estudantes de uma Universidade Paulistana para aferir a qualidade e o desempenho de seus professores. Buscamos por meio de narrativas e de análises de documentos reconhecer os conhecimentos mobilizados e as peculiaridades da abordagem deste professor em sua prática docente. Esta pesquisa caracteriza-se como um estudo de caso único. Os dados utilizados envolvem todas as atividades e avaliações produzidas pelo professor para uma disciplina de bioquímica, o planejamento de ensino, a observação das aulas e o mapeamento de suas crenças didáticas. A coleta dos dados foi realizada a partir de observações não participantes das aulas, de entrevistas semiestruturadas registradas em áudio e vídeo e questionários. Os dados foram analisados através da Análise Textual Discursiva, pela qual utilizamos como categorias e subcategorias de análise as propostas no modelo de Grossman para identificar e sistematizar a base de conhecimentos para o ensino e o conhecimento pedagógico do conteúdo do professor. Na pesquisa, por meio da análise dos dados reconhecemos quatro pilares centrais que sustentam a atividade de ensino deste professor: (i) Contexto institucional; (ii) Base de conhecimentos; (iii) Reflexão sobre a prática e (iv) Dimensão pessoal. A base de conhecimentos deste professor para o ensino possui forte influência de sua trajetória profissional, particularmente de seu ingresso na docência. Seus conhecimentos foram construídos e ampliados, predominantemente, por meio de sua experiência em sala de aula e por reflexões estimuladas por atividades paralelas à docência. O contexto institucional ofereceu-lhe as condições de trabalho e a infraestrutura que viabiliza e favorece sua atuação e seu desenvolvimento profissional. Por fim, destacamos uma dimensão pessoal, pela qual reconhecemos um profundo interesse deste professor pela aprendizagem efetiva de seus alunos, sua capacidade de gestão da sala de aula e sua sensibilidade para reconhecer e utilizar as necessidades e os interesses dos alunos no processo de ensino. Este professor demonstra a competência de gerir as relações afetivas na sala de aula construindo espaços para participação direta do aluno na gestão das atividades e para sua atuação durante as aulas, construindo assim um ambiente afetivamente favorável à aprendizagem e à interação na sala de aula.
Title in English
University Teaching: knowledge base for teaching and pedagogical content knowledge of a teacher in higher education
Keywords in English
Higher Education Professors
Knowledge Base for Teaching
Pedagogical Content Knowledge
Abstract in English
This research aimed to investigate the knowledge base for teaching in Higher Education and Pedagogical Content Knowledge (PCK) of an University Professor who has successively achieved outstanding results in institutional evaluations applied to students, aimed at assessing quality and performance.This research has been carried out as a single case study and data were collected in a Public Brazilian University, in the city of São Paulo. They involved all activities and assessment produced by a Biochemistry professor, such as: educational plan; lesson observation and the mapping of his teaching beliefs.The data were collected through narratives and documentation reviews, in order to recognize the mobilized knowledge and the peculiarities of his approach in teaching practices. It was also conducted from non-participant observations in lessons; semi-structured interviews, which were recorded in audio and videos, and questionnaires; the data were, then, further analyzed through Discursive Textual Analysis, in which the proposals of the Grossman's Model of Teacher Knowledge as categories and subcategories of analysis were used to identify and systematize the knowledge base for teaching and the professor's PCK. Through such analysis we have identified four central pillars which support his teaching activity: i. Institutional context; ii. knowledge base; iii. Reflection upon practice; and iv. personal dimension. His knowledge base has had a strong influence in his professional career, particularly as of joining teaching. It was predominantly built and expanded through his experience in the classroom and stimulated reflection upon activities developed parallel to teaching. The institutional context offered him work conditions and infrastructure which facilitates and promotes his practice and professional development. Finally, we highlight a personal dimension, in which we recognize a profound interest in his students' effective learning, his classroom management skills and awareness in recognizing and using interests and needs of students in favor of the learning process.This professor demonstrated competence to manage emotional relationships in the classroom, creating space for direct students' participation as well as the management of their own learning process, building, therefore, an emotionally favorable environment for learning and interaction in the classroom.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.