• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2017.tde-06012017-140804
Document
Author
Full name
Mônica Elizabeth Craveiro Theodoro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Marson, Guilherme Andrade (President)
Arroio, Agnaldo
Galembeck, Eduardo
Title in Portuguese
Proposta e avaliação de uma sequência didática para aulas prático-laboratoriais no ensino superior em química
Keywords in Portuguese
Ensino superior
Equilíbrio ácido-base
Experimentação
Abstract in Portuguese
Este trabalho teve como objetivo propor e investigar a contribuição de uma sequência didática para aulas prático-laboratoriais no ensino superior em Química. A sequência didática proposta buscou desenvolver habilidades e competências relacionadas, principalmente, à análise e seleção de resultados experimentais e fundamentais para a formação do profissional químico, de acordo com as Diretrizes Curriculares para o Ensino Superior em Química (BRASIL, 2001). As atividades elaboradas nesta proposta buscaram promover habilidades cognitivas de alta ordem (HOCS - High ordem cognitive skills), para isso foram utilizadas estratégias que não são tradicionalmente empregadas em disciplinas experimentais no ensino superior, como a abordagem investigativa, por exemplo. A aplicação da proposta ocorreu no contexto de uma disciplina experimental obrigatória oferecida para estudantes do primeiro ano de cursos de Química (Licenciatura em Química e Bacharelado em Química - com ênfase em Química Ambiental) da Universidade de São Paulo (USP). O tema da proposta desenvolvida foi titulações ácido-base e o principal objeto de estudo foi a curva de titulação e sua interpretação. De forma geral, os estudantes, os docentes e os monitores da disciplina foram receptivos com a proposta e com os objetivos de estudo. Considerando que o trabalho desenvolvido no contexto da disciplina experimental foi pontual e a sequência didática elaborada neste estudo teve duração de apenas cinco aulas do programa, os resultados obtidos foram satisfatórios e responderam questões relacionadas à promoção das HOCS. Foi possível explorar as potencialidades de metodologias que não são tradicionalmente utilizadas no laboratório didático no ensino superior em Química.
Title in English
Proposal and evaluation of a didactic sequence for practical and laboratory classes in higher education in chemistry
Keywords in English
Acid-base equilibria
Experimentation
Higher education
Abstract in English
This study aimed to propose and investigate the contribution of a didactic sequence for practical and laboratory classes in higher education in chemistry. The proposed didactic sequence sought to develop related skills and competences, especially the analysis and selection of experimental and fundamental results in the formation of the chemical professional, according to the Curriculum Guidelines for Higher Education in Chemistry (BRAZIL, 2001). The activities developed in this proposal sought to promote high order cognitive skills (HOCS), for it was used strategies that are not traditionally used in experimental disciplines in higher education, as the investigative activities, for example. The implementation of the proposal took place in the context of a mandatory experimental subject offered to students in the first year chemistry courses (Degree in Chemistry and Bachelor of Chemistry - with emphasis on Environmental Chemistry) from the University of São Paulo (USP). The theme of the proposal was developed acid-base titrations and the main object of study was the titration curve and its interpretation. In general, students, teachers and instructors of discipline were receptive to the proposal and the study objectives. Whereas the work undertaken in the context of experimental course was timely and the didactic sequence elaborated in this study lasted only five program classes, the results were satisfactory and answered questions related to the promotion of the HOCS. It was possible to exploit the potential of methodologies that are not traditionally used in teaching laboratory in higher education in chemistry.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-01-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.