• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2011.tde-30052012-155511
Document
Author
Full name
Patricia Weishaupt Bastos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Mattos, Cristiano Rodrigues de (President)
Abib, Maria Lucia Vital dos Santos
Monteiro, Marco Aurelio Alvarenga
Pacca, Jesuina Lopes de Almeida
Pierson, Alice Helena Campos
Title in Portuguese
A ciência complexificando o conhecimento cotidiano: uma intervenção na escola pública
Keywords in Portuguese
Complexidade
Educação física
Ensino (física)
Escola pública (intervenção)
Interdisciplinaridade
Abstract in Portuguese
Neste trabalho mostramos que os conhecimentos da física podem ser utilizados como critérios para uma vida saudável. Isto se dá pela complexificação dos conhecimentos cotidianos com os conhecimentos da física, biomecânica e educação física para prática esportiva. Para construir um processo de ensino-aprendizagem, em um contexto interdisciplinar, que resultasse no uso do conhecimento físico como um critério de decisão para uma vida saudável, elaboramos um conjunto de atividades de multiabordagens com base nos ciclos de aprendizagem de Lawson em suas três fases: exploração, introdução do conceito e aplicação do conceito. Um dos principais objetivos dessas atividades é possibilitar que os estudantes entendam que a prática esportiva não é sinônimo de saúde. Os resultados obtidos após o desenvolvimento e aplicação das atividades em duas Escolas Estaduais de Ensino Médio do interior de São Paulo indicam uma complexificação do conhecimento cotidiano, por meio da apropriação de um conhecimento interdisciplinar, que antes não era identificado. Os resultados nos remeteram a importância da complexificação do conhecimento cotidiano com o conhecimento científico como forma de compreensão do seu papel na vida dos estudantes.
Title in English
The science complicating the quotidian knowledge: an intervention in a public school
Keywords in English
Complexity
Interdisciplinary
Physical education
Public school (intervention)
Teaching (physics)
Abstract in English
In this work we show that the physics knowledge can be used as criteria for a healthy life. This goal is achieved trough complexification of the quotidian knowledge with the knowledge of physic, biomechanics and physical education for sports practice. To build a teaching-learning process within a interdisciplinary context resulting the use of the Physics knowledge as a decision criteria for a healthy life, we planned a collection of activities based on Lawson learning cycles, using its three phases: exploration, concept introduction and concept application. One of the main objectives of these activities is allow students to know and to understand that the practice of sports is not synonymous of health. The results we obtained after the development and the application of activities at two public high schools of São Paulo, indicated a complexification of the quotidian knowledge, through the appropriation of an interdisciplinary knowledge, which was not identified before. The results drove us to the importance of the quotidian knowledge complexification with the scientific knowledge as a way of understanding the usefulness of those subjects in students' daily life.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-06-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.