• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2018.tde-23112018-142816
Document
Author
Full name
Sofia Guilhem Basilio
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Gurgel, Ivã (President)
Almeida, Maria José Pereira Monteiro de
Queiroz, Francisco Assis de
Title in Portuguese
A Ideologia em Materiais de Divulgação Científica: Um Estudo da Imagem de Einstein em Discursos sobre as Ondas Gravitacionais"
Keywords in Portuguese
Análise do Discurso
Divulgação científica
Historiografia
Ideologia
Abstract in Portuguese
A presente dissertação tem por objetivo discutir a relação entre materiais de divulgação científica e a sociedade, principalmente o poder que a ciência possui na sociedade. Para tal, partimos do pressuposto de que a divulgação científica é fundamental para que a ciência propague seu discurso ideológico. Precisamos desconstruir a ideia de que tais materiais sejam apenas simplificações de ideias complexas da ciência. Vemos que os materiais constituem um discurso próprio, que depende de seus enunciador, seu receptor e das condições nas quais é gerado. Por ser dependente de seu contexto de formação, o discurso presente na divulgação científica possui características da ideologia hegemônica, no sentido marxista desses termos. Como essa ideologia não é algo imutável, ela necessita ser constantemente reforçada, e a divulgação científica tem seu papel nesse. Nesse intuito, analisamos a imagem de Albert Einstein, fortemente encrustada no imaginário popular. Iniciamos com uma revisão historiográfica de como sua fama se construiu, desde a publicação da teoria da relatividade geral, o contexto de guerra e a influência social que os resultados das expedições de 1919 tiveram graças à forma como foram divulgados. Posteriormente, nos focamos no desenvolvimento do conceito das ondas gravitacionais, desde a concepção de Einstein. Finalmente, selecionamos materiais nos quais apoiamos nossa análise da imagem de Einstein a partir da divulgação da detecção das ondas gravitacionais, que após uma fina seleção resultou em dezoito materiais, tanto textos quanto vídeos. Como metodologia, nos baseamos na Análise do Discurso, em especial a linha francesa com os trabalhos de Michel Pêcheux e Oswald Ducrot. Concluímos que a imagem de Einstein aparece em diferentes graus, sempre dependente de qual foi a fonte analisada e quando a notícia foi veiculada, concluindo que a figura de Einstein continua sendo evocada como uma maneira de legitimar determinado conhecimento físico, mantendo assim a continuidade do reforço de uma determinada ideolgia hegemônica presente na sociedade civil.
Title in English
The Ideology in Materials of Science Popularization: A Study of Einstein's Image in Discourses on Gravitational Waves
Keywords in English
Discourse Analysis
Historiography
Ideology
Science Popularization
Abstract in English
The purpose of this dissertation is to discuss the relationship between scientific popularization materials and society, especially the power that science has in society. To this end, we assume that scientific popularization is fundamental for science to propagate its ideological discourse. We need to deconstruct the idea that such materials are merely simplifications of complex ideas of science. We see that the materials constitute a proper discourse, which depends on its enunciator, its receiver and the conditions in which it is generated. Because it is dependent on its formation context, the discourse present in the scientific popularization has characteristics of the hegemonic ideology, in the marxist sense of these terms. As this ideology is not something immutable, it needs to be constantly reinforced, and scientific popularization plays its part in this. In this sense, we analyze the image of Albert Einstein, strongly encrusted in the popular imaginary. We began with a historiographical review of how his fame was built, since the publication of the theory of general relativity, the context of war and the social influence that the results of the 1919 expeditions had thanks to the way they were released. Subsequently, we focused on the development of the concept of gravitational waves, since Einstein's conception. Finally, we selected materials in which we supported our analysis of Einstein's image from the divulgation of the gravitational wave detection, which after a thin selection resulted in nineteen materials, both texts and videos. As a methodology, we rely on discourse analysis, especially the French line with the works of Michel Pêcheux and Oswald Ducrot. We conclude that the image of Einstein appears to varying degrees, always depending on which source was analyzed and when the news was conveyed, concluding that the figure of Einstein continues to be evoked as a way to legitimize certain physical knowledge, thus maintaining the continuity of reinforcement of a certain hegemonic ideology present in civil society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-11-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.