• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2019.tde-17122019-163438
Document
Author
Full name
Arthur Vinícius Resek Santiago
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Mattos, Cristiano Rodrigues de (President)
Camillo, Juliano
Gehlen, Simoni Tormöhlen
Santos, Marcelo Giordan
Silva, Glauco dos Santos Ferreira da
Title in Portuguese
Proposição para uma perturbação na rede de atividades por meio de uma intervenção freireana em um curso de formação de professores
Keywords in Portuguese
Ensino de Ciências.
Intervenção Freireana
Teoria da atividade
Abstract in Portuguese
Atividades são históricas e complexas, constitui e são constituídas por uma rede de atividades mediadas por diferentes mediadores e estruturadas em relações hierárquicas. Nesta pesquisa, foi investigada uma intervenção cujo objetivo era o de propagar uma perturbação na rede de Atividades do campus de São José dos Campos do Instituto Federal de São Paulo (IFSP-SJC). Tal intervenção, com inspiração freireana, foi realizada na disciplina de Física I do curso de Licenciatura em Química do IFSP-SJC. O curso de Física I foi estruturado com base nos problemas que os alunos enfrentam para frequentar seu curso de graduação, já que o campus fica localizado dentro da Refinaria Henrique Lage. Esta situação, para os alunos, apresenta problemas de acesso, de transporte, de falta de estrutura adequada, entre outros. Após a intervenção, foram mapeadas novas mediações desenvolvidas pelos sujeitos da atividade, que se propagaram pela rede de atividades do campus. Tais mediações perturbaram a rede de atividades determinando transformações em algumas atividades da rede. Os principais resultados dessa investigação são: (i) a intervenção foi potencializada pela perspectiva freireana, tornando-se uma atividade potencialmente transformadora, o que permitiu aos estudantes se apropriaram de conceitos da física como instrumentos mediadores para interpretar os mais diversos objetos das suas próprias atividades; (ii) foram feitas contribuições teóricas para a Teoria da Atividade considerando que foi apresentado um método para perturbar uma rede de atividades e para mapear essas perturbações na rede; e (iii) ficou claro com este último resultado, a importância de se compreender que as perturbações são caracterizadas pelas ações dos sujeitos, seja como elas saem das atividades, seja como elas chegam nas atividades, mostrando qual o papel dos sujeitos nos processos de transformação das atividades.
Title in English
Proposition for a disturbance in the network of activities through a Freirean intervention in a teacher training course
Keywords in English
Activity Theory
Freirean Intervention
Science Education.
Abstract in English
Activities are historical and complex, constituting a network of activities mediated by different mediators and structured in hierarchical relationships. In this research, an intervention was investigated in order to propagate a disturbance in the network of activities of the São José dos Campos campus of the Federal Institute of São Paulo (IFSP-SJC). This intervention, with Freirean inspiration, was carried out in the discipline of Physics I of the Chemistry Teacher Education course of the IFSP-SJC. The Physics I course was structured based on the problems students face in attending their undergraduate course, since the campus is located within the Henrique Lage Refinery. This situation, for students, presents problems of access, transportation, lack of adequate structure, among others. After the intervention, new mediations developed by the subjects of the activity were mapped and propagated through the network of campus activities. Such mediations disturbed the network of activities by determining transformations in some network activities. The main results of this research are: (i) the intervention was strengthened by the Freirean perspective, becoming a potentially transformative activity, which allowed students to appropriate concepts of physics as mediating instruments to interpret the most diverse objects of their own activities; (ii) theoretical contributions were made to the Theory of Activity considering that a method was presented to disturb a network of activities and to map these disturbances in the network; and (iii) it was clear from this last result, the importance of understanding that disturbances are characterized by the actions of the subjects, either as they leave, or as they arrive at the activities, showing the role of the subjects in the processes of transformation of activities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-12-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.