• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2013.tde-12072013-165752
Document
Author
Full name
Marcelo de Carvalho Bonetti
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Hosoume, Yassuko (President)
Bittencourt, Circe Maria Fernandes
Menezes, Luis Carlos de
Munakata, Kazumi
Oliveira, Rebeca Vilas Bôas Cardoso de
Title in Portuguese
As imagens em movimento e sua contribuição para o ensino das ciências físicas no Brasil - 1800 a 1960
Keywords in Portuguese
Audiovisuais
Cinema educativo
Ensino de Ciências
Entretenimento
Filmes
Formação de professores
História da educação
Abstract in Portuguese
Neste trabalho pretendemos apresentar elementos históricos dos caminhos percorridos pela educação e pelos audiovisuais no Brasil, dos que vieram importados e daquelas que foram produzidas aqui e, que retrataram temas correlatos ao ensino da Física, buscando elementos desta trajetória desde o Império com a chegada ao Brasil das primeiras imagens animadas, até aqueles produzidos especificamente para projetos de ensino de Física empregados no Brasil na década de 1960. Procuramos identificar as transformações e as políticas educacionais desde o império no Brasil até a década de 1960, quando são introduzidos no Brasil os projetos de ensino de física, e neles filmes educativos especificamente realizados como parte integrante do processo de ensino. Também identificamos as transformações dos programas de ensino de física do ensino secundário no colégio Pedro II, que serviram como referência para o ensino secundário em todo País, a fim de identificar os conteúdos presentes no ensino de física e que foram tratados em audiovisuais. Dedicamos atenção ao ensino primário de ciências físicas, com especial atenção ao método intuitivo, identificando possíveis contribuições dos primeiros filmes mudos. Foram investigadas as contribuições do Instituto Nacional do Cinema Educativo para o ensino das ciências físicas, tanto aqueles temas diretamente ligados à física, como aqueles ligados à física aplicada. Por fim foram identificados filmes vinculados a projetos específicos para o ensino da física. Assim buscamos contribuir para que o estudo dos audiovisuais que divulgaram ciências físicas colabore com o melhor entendimento da educação no Brasil.
Title in English
The motion pictures and their contribution to physics sciences teaching in Brazil from 1800 through 1960
Keywords in English
Audiovisual
Educational films
Entertainment
History of education
Movies
Sciences education
Teacher development
Teacher education
Abstract in English
This study intends to identify elements of the historical paths taken by education and audiovisuals in Brazil, produced both inside and outside of the Country, related to physics teaching, searching for elements since the empire period with the firsts animations, until those produced in the 60`s for physics teaching in Brazil. We aim to identify the educational transformation and teaching methods, since the empire time until the 60´s, when projects for physics teaching are introduced in Brazil, along with educative movies for this specific purpose. We also identified the transformation of teaching programs at Pedro II secondary school, which were used as a reference for secondary school in the whole Country, trying to identify all contents of physics teaching that were presented in audiovisual format. We dedicated special attention for the primary physics teaching, specially related to senses education, searching possible contribution from the first's mute movies. The contributions of physics teaching from The National Educative Cinema Institute where also looked into, regarding to physics and applied physics. At last, movies related to physics teaching propose has also been searched. We aim that the study of audiovisuals, that helped spreading physics sciences, help with a better comprehension of education in Brazil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-07-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.