• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.81.2014.tde-04122014-141004
Document
Author
Full name
Pedro Donizete Colombo Júnior
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Silva, Cibelle Celestino (President)
Kleinke, Maurício Urban
Leite, Cristina
Marandino, Martha
Studart Filho, Nelson
Title in Portuguese
Inovações curriculares em ensino de física moderna: investigando uma parceria entre professores e centro de ciências
Keywords in Portuguese
Educação formal
Educação não formal
Física - Estudo e ensino
Física moderna
Inovação curricular
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa aborda aspectos da cultura escolar e de centros de ciências na perspectiva da transformação de saberes que utilizam a física solar com a finalidade de discutir aspectos de física moderna no ensino médio. Em parceria com professores em atuação, o objetivo foi fundamentar a utilização de Sequências de Ensino e Aprendizagem (SEA) que incorporassem elementos da sala de aula com atividades em um centro de ciências, levando em conta o saber docente e as especificidades de ambas as instituições. O centro de ciências em questão é o Observatório Dietrich Schiel do Centro de Divulgação Científica e Cultural da USP. Assumimos como instrumento de validação das SEA a noção de transposição didática e sobrevivência dos saberes (CHEVALLARD 1991) e as regras da transposição didática (ASTOLFI et al. 1997b). Tomamos como metodologias de pesquisa a abordagem qualitativa, circundadas por uma estratégia metodológica por nós elaborada chamada de "Ciclos de Reflexão". Adotamos como instrumentos de análise dos dados coletados a noção de losango didático, suas dimensões epistêmica e pedagógica (MÉHEUT e PSILLOS 2004). Nossos resultados indicam que as SEA se adequam às regras da transposição didática e sobrevivência dos saberes em sua validação. Evidenciam também que as atividades desenvolvidas favoreceram o trabalho docente em suas dimensões didática e epistêmica na parceria centro de ciência-escola. Concluímos que, nas escolas em que os trabalhos foram desenvolvidos, as SEA e a parceria estabelecida podem ser consideradas satisfatórias e de convívio harmonioso dentro da proposta curricular do Estado de São Paulo para o 3º ano do ensino médio, possibilitando a integração da escola com o centro de ciências e favorecendo a discussão de tópicos de física moderna e física solar no ensino médio.
Title in English
Curricular innovations in teaching modern physics: investigating a partnership between teachers and science center
Keywords in English
Educação formal
Educação não formal
Física - Estudo e ensino
Física moderna
Inovação
Abstract in English
This research focuses a curriculum innovation and the introduction of modern physics in the Brazilian high school based on the partnership between formal and informal education. We established the construction and use of a Teaching Learning Sequence (TLS) that incorporates classroom elements with activities in a science center, taking into account the teaching knowledge and the specificities of both institutions. The TLS elaborated were based on teaching with emphasis on the content, in this case the teaching of modern physics using solar physics in different collaborative contexts. The concerned science center was Dietrich Schiel Observatory, in the University of Sao Paulo"s Center for Scientific and Cultural Dissemination, Brazil. The methodology used in the construction and implementation of the TLS was entitled "cycles of reflection", understood as a continuous research actions that provide, at every stage of investigation, didactic and pedagogical support for the teacher-researcher partnership. We used a qualitative research methodology and adopt the rules of the didactic transposition as tool for validation of the TLS. The data were analyzed using the didactic rhombus notion, with its epistemic and pedagogical dimensions. Our results indicate that the TLS obey the rules of didactic transposition and the activities favored teaching in their didactic and epistemic dimensions. We conclude that the TLS and the partnership can be considered satisfactory enabling the integration between school and science center, favoring to insert modern physics and solar physics in high school.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-12-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.