• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.81.2011.tde-01082011-160050
Document
Auteur
Nom complet
Ivan Lúcio da Silva
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2011
Directeur
Jury
Zanetic, Joao (Président)
Barco, Luiz
Menezes, Luis Carlos de
Titre en portugais
O ideal do belo como princípio, meio e fim do ensino-aprendizagem da Física
Mots-clés en portugais
Construção do conhecimento
Estética
Física - Estudo e ensino
Formação do indivíduo
Linguagem científica
Resumé en portugais
Entre as pretensões deste trabalho, situa-se a construção de instrumentos interpretativos com base em confluências dos pensamentos de Nelson Goodman, John Dewey e Ludwig Wittgenstein no âmbito da epistemologia, a fim de ir ao encontro dos méritos destas filosofias para a liberação de modos valiosos de relacionamento com os saberes científicos. Tais modos, até aqui, têm sido majoritariamente negligenciados pela educação em ciências. O uso desses instrumentos permitirá compreender que - como um dos resultados mais característicos que se seguem da montagem da civilização atual - a legitimação pública do empreendimento científico se fez ao preço do estreitamento nos modos de ver a ciência, a ponto de impedir a apreciação do seu rico potencial de significados. A relação do homem comum com a ciência segue, hoje, obediente ao comando de demonstrações ruidosas da técnica, sob a fascinação de objetos e formas de vida que simbolizam seus êxitos de manipulação e reprodução. Alinhadas com esta tendência, as expectativas das sociedades modernas voltam-se mais e mais para uma instrução comprometida com a preparação de indivíduos funcionais, capazes de fazer aplicação objetiva e eficiente de procedimentos para o fim de materializar produtos e serviços com valor de mercadoria. Este processo marca o domínio simbólico com a construção de um particular sistema de símbolos que, ao se consolidar, remove os vestígios da experiência do sítio do conhecimento científico. Com o propósito de restaurar a continuidade entre ciência e experiência, deve-se lançar luz sobre as interações fecundas que os significados singulares efetivados no curso da prática da ciência mantêm com a estrutura sistemática abstrata que emerge como sua forma acabada. Para fechar esse hiato, aposta-se na articulação de uma concepção educacional aberta à apreciação estética dos artefatos simbólicos da ciência. A transição de uma leitura da física dominada por suas conseqüências técnicas para outra que também captura seus modos de funcionamento estético é feita por intermédio da analogia que aqui se demonstra existir entre dois processos, a saber, aquele em que a visão estética de um artefato da física se estabelece nas mediações educativas e o percurso da apreciação das performances de uma obra musical. Desta analogia, irá se configurar uma imagem do ensino de física como arte de performance.
Titre en anglais
The ideal of Beauty as a principle, a means and a consummation of the teaching-learning in physics
Mots-clés en anglais
Aesthetics
Construction of knowledge
Formation of the individual
Physics - Study and teaching
Scientific language
Resumé en anglais
Among the intents of this work lies the construction of interpretive instruments based on confluences of the thoughts of Nelson Goodman, John Dewey and Ludwig Wittgenstein in the domain of epistemology, in order to find the results these philosophies yield concerning the liberation of valuable modes of relationship with the lore of science. Such modes thus far have been mostly neglected by science education. Using these instruments allows seeing that--as one of the most characteristic aftermaths that follow from the mounting of current civilization--the public legitimacy of scientific enterprise has been consummated at the price of a squeezing in the ways of seeing science, to the point of blocking the appreciation of its wealth of potential meanings. Nowadays, the transactions of the ordinary person with science go obedient to the command of loud demonstrations of the technique, under the fascination of objects and ways of life that symbolize its successes in manipulation and reproduction. Aligned with this trend, the expectations of modern societies turn more and more to an instruction committed to preparing functional individuals, so as to enable them to carry out objective and efficient implementation of procedures aimed to materialize products and services which stamp market value. This process marks the symbolic realm with the construction of a particular symbol system that, once it is entrenched, removes all traces of experience from the scene of scientific knowledge. For the purpose of restoring the continuity between science and experience, it must be shed light on the fruitful interactions that the singular meanings established in the course of the scientific practice maintain with the abstract systematic structure that emerges as its completed form. In order to fill that gap, the proposed strategy is to articulate a conception of scientific education open to the aesthetic appreciation of symbolic artifacts of science. The transition from one rendering of physics dominated by its technical consequences to another which also grasps its aesthetic modes of working is guided through the analogy which is shown to exist between two processes, namely, one over which the aesthetic vision of an artifact of physics is being established in educational mediations and the course of the appreciation of performances of a piece of music. By taking the route this analogy suggests, a picture of physics teaching as a performance art springs out.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2011-08-19
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.