• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-11072018-132107
Document
Author
Full name
Anderson Oliveira Martins
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Aquino, Zilda Gaspar Oliveira de (President)
Crescitelli, Mercedes Fatima de Canha
Silva, Leilane Ramos da
Silva, Luiz Antonio da
Title in Portuguese
Além dos muros da escola - uma experiência de debate pelo WhatsApp no Ensino Fundamental II
Keywords in Portuguese
Argumentação
Debate
Ensino de língua portuguesa
Tecnologias da informação e comunicação
WhatsApp
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem o objetivo de avaliar as contribuições do uso do aplicativo WhatsApp para um trabalho voltado à ampliação da competência argumentativa e ao favorecimento dos letramentos críticos. Para isso, foram realizados, em ambiente virtual, seis debates com duas turmas de oitavos anos do Ensino Fundamental II. Os corpora constituem-se de aproximadamente 305 minutos de debate, transcritos para um arquivo de texto por meio do próprio aplicativo. A fim de justificar os interesses desta pesquisa e favorecer a compreensão do material produzido pelos estudantes, discutimos, ao longo dos capítulos, sobre as orientações presentes nos documentos oficiais e tratamos da importância dos multiletramentos e das possibilidades pedagógicas proporcionadas pelas Tecnologias da Informação e Comunicação. Além disso, apoiando-nos na teoria bakhtiniana acerca dos gêneros do discurso e, através das contribuições de Marcuschi (2004), buscamos verificar o desenvolvimento do gênero debate a partir do espaço digital oportunizado pelo aplicativo WhatsApp. Recorremos também a um aporte teórico relacionado à argumentação, tendo em vista a necessidade de construirmos uma base significativa e relevante a ser utilizada em nossas análises dos corpora. Nesse sentido, destacamos as contribuições de Perelman e Olbrechts-Tyteca (1996 [1958]) que retomam a retórica aristotélica, bem como os estudos de Amossy (2007), importantes para este trabalho, na medida em que compreendem a dimensão argumentativa como característica inerente a quaisquer discursos. Os resultados permitem ratificar a validade do espaço virtual utilizado para a prática argumentativa a partir de um contexto em que os estudantes encontram interlocutores reais com os quais podem argumentar e defender seus posicionamentos.
Title in English
Beyond the walls of the school an experience of debate using the WhatsApp in Elementary School
Keywords in English
Argumentation
Discussion
Information and communication technologies
Teaching Portuguese language
WhatsApp
Abstract in English
This research has the objective of evaluating the contributions of the use of the WhatsApp application in a work focused on the expansion of argumentative competence and favoring of critical literacies. For this, six debates were conducted in a virtual environment with two groups of eighth grade students from middle school. The corpora constitute approximately 305 minutes of debate, transcribed to a text file by the application itself. In order to justify the interests of this research and to promote the understanding of the material produced by the students, we discuss, throughout the chapters, the orientations present in the official documents and we deal with the importance of the multiliteracies and pedagogical possibilities provided by Information and Communication Technologies. Moreover, based on the bakhtinian theory about the genres of discourse and, through the contributions of Marcuschi (2004), we verify the development of the genre debate from the digital space provided by the WhatsApp application. We also used a theoretical contribution related to the argumentation, considering the need to build a significant and relevant basis to be used in our analyzes of corpora. In this sense, we highlight the contributions of Perelman and Olbrechts-Tyteca (1996 [1958]) that take up the aristotelian Rhetoric, as well as the studies of Amossy (2007), important for this work, insofar as they understand the argumentative dimension as an inherent characteristic to any speeches. The results allow us to ratify the validity of the virtual space used for argumentative practice from a context in which students find real interlocutors with whom they can argue and defend their positions.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-07-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.