• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2016.tde-10032016-134051
Document
Author
Full name
Ciro Martins Lubliner
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Vasconcelos, Mauricio Salles de (President)
Bernardini, Aurora Fornoni
Mograbi, Gabriel José Corrêa
Title in Portuguese
Fragmento, escrita do desastre e testemunhos da desrazão
Keywords in Portuguese
Comunidade
Desrazão
Escrita do desastre
Literatura brasileira
Testemunho
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa pretende colocar em diálogo, em um movimento de mútua iluminação, parte dos conceitos expostos no livro L'Écriture du Désastrede Maurice Blanchot e da produção de um grupo de escritores brasileiros, reunidos aqui na forma de uma dita comunidade da desrazão. Partiremos inicialmente dos estímulos em Blanchot para a práticade uma escrita fragmentária que se fará posteriormente presente no desastre e nos testemunhos da desrazão. Estas referências se baseiam, sobretudo, nos pensamentos de dois filósofos alemães: F. Schlegel e F. Nietzsche. Após a visitação da potência do fragmento na escrita iremos diretamente ao levantamento de uma espécie de composição alquímica que parece haver no desastre blanchotiano. Isto será feito na identificação de alguns conceitos que pairam sobre ele, na formação de um corpo, molecularização e substancialização do desastre. Como forma de exemplificação para esta corporificação utilizaremos o filme Hiroshima mon amourde Alain Resnais, marcador de uma fissura no século XX através do acontecimento da barbárie atômica. Reuniremos então, por meio do conceito de comunidadetal qual colocado pelo filósofo francês Jean-Luc Nancy, autores da literatura brasileira que produziram escritos provenientes de estados de desatino, tendo mesmo parte de seus testemunhos registrados durante ou após períodos de internações psiquiátricas. Estes autores serão: Lima Barreto, Maura Lopes Cançado, Torquato Neto, Renato Pompeu e Rodrigo de Souza Leão. Por conta da carga confessional que muitos destes textos apresentam, nos apoiaremos ainda para uma análise mais profunda narelação entre a ficção e o real no pensamento quanto ao testemunho proposto por Jacques Derrida. Buscaremos também vislumbrar como os elementos da alquimia do desastre pairam e operam nestes escritos. Finalmente, veicularemos textualmente o trabalho poético-performático por nós realizado Fukushima mon amour, expositor das diferenças e transmutações dos tempos através da mediação do desastre e da desrazão na arte produzida a partir dos perigos e fantasmas provenientes do acidente nuclear.
Title in English
Fragment, writing of disaster and testimonies of unreason
Keywords in English
Brazilian literature
Comunity
Testimony
Unreason
Writing of disaster
Abstract in English
This research aims to put in dialogue, in a mutual movement of enlightenment, the concepts exposed in the book L'Écriture du Désastreof Maurice Blanchot and the production of a group of Brazilian writers, gathered here in the form of a so-called "community of the unreasonable". We will initially depart from Blanchot stimuli to the practice of fragmentary writing that will later appear in the writing of disaster. These references are based, above all, in the thoughts of two German philosophers: F. Schlegel and F. Nietzsche. After visiting the fragment in writing we will go directly to the lifting of a kind of "alchemical composition" there seems to be in Blanchot's disaster. This will be done by the identification of someconcepts that surrounds it, in the formation of a body, molecularization and substantiation of the disaster. As an example of this bodyfication we will use Alain Resnais' Hiroshima mon amour, work that exposes a cleft in the 20th century through the nuclear barbarism. We will gather then, through the concept of community, raised by French philosopher Jean-Luc Nancy, authors of Brazilian literature that produced writings from folly states. Part of their testimonies where even written during and after periods of psychiatric hospitalizations. This authors are: Lima Barreto, Maura Lopes Cançado, Torquato Neto, Renato Pompeu and Rodrigo de Souza Leão. Because of the confessional charge that many of these texts present, we will use the thought about testimony that speculates the relation between fiction and reality proposed by Jacques Derrida. We will also seek to glimpse how the disaster alchemy's elements hover and operate in these writings. Finally, we will vehiculated the poetic-performative work createdby us: Fukushima mon amour, displaying the differences and transmutations of time through the mediation of the disaster and the unreasonable in art produced again from nuclear accidents.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-03-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.