• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-06032018-131426
Document
Author
Full name
Ligia Helena Micas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Macêdo, Tania Celestino de (President)
Lugarinho, Mário César
Schapochnik, Nelson
Title in Portuguese
Leitores angolanos, variadas leituras: um olhar sobre a literatura de Angola no pós-independência
Keywords in Portuguese
Inald
Leitor
Leitura
Literatura angolana
União dos Escritores Angolanos
Abstract in Portuguese
A literatura desempenhou um relevante papel nos anos em torno da independência de Angola, conquistada em 1975, convocada que foi a participar dos contornos que redesenharam a nação. O governo que assumiu o país, em cujos quadros figuravam muitos dos poetas e escritores que lutaram pela libertação de Angola, desenvolveu uma série de ações para uma maior difusão do livro e da literatura. Este trabalho se debruça sobre o período entre 1975 e 1991, quando o Estado centralizou essas ações de apoio à leitura, propondo-se a entender como foi construído esse projeto e, sobretudo, como ele ecoou nos leitores de então, reconhecendo que o público é parte integrante e fundamental de um sistema literário. Para tanto, examinamos primeiramente duas instituições em muito responsáveis pelo que se publicou no país - a União dos Escritores Angolanos e o Instituto Nacional do Livro e do Disco -, a partir de depoimentos dos sujeitos que lideraram essas organizações e da análise do material produzido. Posteriormente trabalhamos com as memórias de quatro entrevistados, buscando reconstituir suas trajetórias de leitores e compreender seus diálogos com este projeto literário levado a cabo após a independência. Na chave da história da leitura e entendendo a literatura como sistema, esta dissertação deu voz a um segmento comumente silenciado e mostrou como são multifacetados os olhares em torno do projeto angolano.
Title in English
Angolan readers, assorted readings: a look at Angola's literature in post-independence
Keywords in English
Angolan literature
Inald
Reader
Reading
The Union of Angolan writers
Abstract in English
The literature played a very relevant role in the Angolan Independence years, conquered in 1975. It was called to take part of the doings which helped to redesign the nation. The government which assumed the country, whose pictures figured many poets and writers who fought for Angola freedom, developed a variety of actions for a wider diffusion of the book and literature. This work is based between 1975 and 1991, when the Estate centralized these achievements supporting literature, proposing to understand how this project was built and, however, how the readers understood it, recognizing that the public plays a fundamental role in the Literary system. Because of that we first examined two institutions which were very important for the material the country published: The Union of Angolan Writers and The National Institute of the book and the record, from the testimony of the people who led these organizations and the analysis of the produced material. Later we worked with the reports of four interviewees looking for reconstituting their trajectories as readers and understanding their dialogues with this literary project carried out after independence. In the key of reading history and understanding the literature as a system, this writing gave voice to a commonly muted segment and showed how all-round looks are around the Angolan project.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-03-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.