• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2007.tde-12112007-133811
Document
Author
Full name
Nair Dagostini
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Cavaliere, Arlete Orlando (President)
Betti, Maria Silvia
Mostaço, Edelcio
Nunes, Luiz Arthur Ferreira Freire
Vassina, Elena Nikolaevna
Title in Portuguese
O método de análise ativa de K. Stanislávski como base para a leitura do texto e da criação do espetáculo pelo diretor e ator
Keywords in Portuguese
"A Dócil" de Dostoiévski
Autor/Diretor/Ator
Criação teatral
Sistema de Stanislávski/Análise Ativa
Abstract in Portuguese
A orientação deste estudo se dá na perspectiva de investigar, definir e especificar dentro do "sistema" de K. Stanislávski o método de análise ativa e o das ações físicas juntamente com os seus elementos constitutivos a partir das suas fontes primárias, teóricas e práticas, e do seu desenvolvimento por renomados diretores russos, que escreveram e aplicaram o método em suas criações. Obedecendo à coerência dos princípios metodológicos do "sistema", esse trabalho contém uma parte teórica e outra prática. Na teórica, procuramos esclarecer em que consiste o método; especificar o processo de conhecimento da vida da obra, a criação do romance da vida das personagens por parte do diretor; os elementos necessários para a leitura da obra através da ação; o método de análise ativa e seus elementos estruturais; os elementos do "sistema" para o ator criativo, acompanhado da tradução de estenogramas das aulas-ensaios de K. Stanislávski sobre seus últimos experimentos relativos ao método das ações físicas. A aplicação do método se deu sobre a obra "A Dócil", de Dostoiévski. Nela, primeiramente, foi realizada uma análise na busca de conhecê-la. Em seguida foi feita a transposição do texto literário para o texto teatral, o que resultou na adaptação e análise da ação da mesma, que se constitui no sistema do espetáculo, o qual interliga o projeto artístico do autor com o do diretor e se concretiza pela ação cênica do ator.
Title in English
The active analysis methods by K. Stanislavski as base to read the text and the creation of the spectacle by director and actor
Keywords in English
"A Dócil" by Dostoiévski
Author/ Director/ Actor
Stanislavsk' System/Active Analysis
Theatrical Creation
Abstract in English
The present study intends to investigate, define and specify the following methods, which are part of K. Stanislavski' System: the Active Analysis and the Physical Actions with its elements. It is taken from the practical and theoretical primaries sources and also from its development through renowned Russian directors that have written and applied the method in their creations. Obeying the coherence of the methodological principles of the "system", this work has a theoretical and a practical part. In the theoretical one, we look for clarifying in what the method consists; specifying the process of knowing the text's life through the director's hands. We also search for the necessary elements to read the text through the action; the method of active analysis and its structural elements; the elements of the "system" to the creative actor, followed by the translation of the notes from the rehearsal-classes of K. Stanislavski, about his last experiments related to the method of Physical Actions. The method was applied in the text: "A Dócil", of Dostoiévski. First of all, this text was analyzed with the purpose of being deeper understood. After that, a transposition from the literary to theatrical text was done and we had as a result the adaptation of the text and its action's analysis. This adaptation constitutes itself the own system and is responsible for connecting the artistic project of the author with one of the director and that is materialized through the scenic action of the actor.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-12-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.