• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2015.tde-26052015-120746
Document
Auteur
Nom complet
Nathália Grossio de Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Andrade, Fabio Rigatto de Souza (Président)
Almeida, Jorge Mattos Brito de
Souza, Ana Helena Barbosa Bezerra de
Titre en portugais
A experiência trágica do "eu" n'O inominável, de Samuel Beckett: da relação entre morte, não-saber e a necessidade de continuar
Mots-clés en portugais
O inominável
Romance moderno
Samuel Beckett
Teoria e crítica da narrativa
Trágico
Resumé en portugais
Partindo do exame dos pressupostos do realismo formal no romance, a dissertação pretende demonstrar como a desconfiança do narrador beckettiano quanto aos fundamentos que sustentam a voz em primeira pessoa e a estrutura ficcional do romance, observada desde Molloy e Malone Morre, dá lugar ao exame dos fundamentos relacionados à constituição da própria noção de subjetividade e desdobra-se em reflexões de natureza linguística em O inominável. Momento em que a hipótese de que é na linguagem e pela linguagem que o homem se constitui como sujeito, formulada pelo linguista Émile Benveniste, será desenvolvida considerando a dimensão trágica da experiência do eu. Com efeito, parte da tarefa da desta dissertação consiste em demonstrar a pertinência do trágico em O inominável, com o propósito de aprofundar a discussão teórica sobre a narrativa do século XX.
Titre en anglais
The tragic experience of the "I" in The Unnamable, by Samuel Beckett: death, not knowing and the need of going on
Mots-clés en anglais
Modern romance
Samuel Beckett
The Unnamable
Theory and criticism of the narrative
Tragic
Resumé en anglais
From an examination of the formal assumptions realism in the novel, the dissertation aims to demonstrate how distrust of Becketts narrator at the grounds that support the voice in first person and the fictional structure of the novel, observed since Molloy and Malone Dies, giving rise to the investigation of the grounds related to the constitution of the notion of subjectivity and unfolds in linguistic nature reflections in The Unnamable. Moment when the hypothesis that it is in the language and by the language that humans is constituted as subject, formulated by the linguist Émile Benveniste, will be developed based on the tragic dimension of the experience of "I". Indeed, part of the task of this dissertation is to demonstrate the relevance of the tragic dimension in The Unnamable, in order to deepen the theoretical discussion of the twentieth centurys narrative.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-05-26
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.