• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-22032019-123756
Document
Author
Full name
Renata Manoni de Mello Castanho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Hossne, Andrea Saad (President)
Fernandes, Terezinha Fátima Tagé Dias
Franco Junior, Arnaldo
Otsuka, Edu Teruki
Title in Portuguese
'Fechem este maldito livro': a insuficiência da escrita em O grifo de Abdera
Keywords in Portuguese
Clichê
Imagem
Lourenço Mutarelli
Representação
Romance contemporâneo
Abstract in Portuguese
Esta dissertação faz uma análise formal do romance brasileiro contemporâneo O grifo de Abdera (2015) para pensar a desestabilização desta forma através da incorporação de uma história em quadrinhos e da utilização da cultura de massa. Por meio do close reading, a obra é estudada através de três níveis de leitura, correspondentes aos três personagens principais do livro sendo eles o protagonista Oliver Mulato, o narrador Mauro Tule Cornelli e o próprio autor encenado, Lourenço Mutarelli uma vez que estes se entrelaçam e se confundem através do enfraquecimento da hierarquia entre real e ficção. Os artifícios literários que o livro propõe, porém, não impedem o trabalho sobre a forma, especialmente no que concerne o narrador, o ponto de vista, o tradicional tema do duplo e a reflexão acerca da incomunicabilidade do romance. A noção de precedência da imagem sobre o real observável nas imagens poéticas, imagens extraídas da cultura e imagens do consumo no livro faz com que a possibilidade de representações do mundo material seja posta em dúvida e passe a dar lugar a uma construção coletiva, que perde lastro no real e é permeada da repetição de lugares-comuns e de clichês (BAUDRILLARD, 1991; JAMESON, 1995b). Uma vez manejadas, essas categorias colocam em questão a própria noção de criação autoral para um autor que, vindo do cenário dos quadrinhos, tem uma filiação literária alternativa e parece buscar a própria inserção no meio através de um tom provocativo e, por vezes, agressivo com relação ao ambiente acadêmico e a tradição literária. A oscilação entre o querer e o não querer participar deste meio afirma, enfim, Lourenço Mutarelli como um escritor de uma veia lateral da literatura contemporânea.
Title in English
Close this damn book: Writings insufficiency in O grifo de Abdera
Keywords in English
Lourenço Mutarelli; Contemporary novel; Representation; Cliché; Image.
Abstract in English
In this dissertation a formal analysis of the contemporary Brazilian novel O grifo de Abdera (2015) is done, so as to think the destabilization of the aforementioned form, through the incorporation of comics and the usage of mass culture. By means of close reading, the work is studied in three levels of reading, which correlate to the three main characters the protagonist Oliver Mulato, the narrator Mauro Tule Cornelli and the author himself, but staged, Lourenço Mutarelli insofar as they intertwine and become muddled through the weakening of the hierarchy between reality and fiction. The literary devices the novel proposes, however, do not hinder the work on form, specially in regards to the narrator, the point of view, the tradicional theme of the double and the reflection on incommunicability of the novel. The notion of the image's precedence over the observable reality in poetic images, images from culture and images from consumption in the novel puts the possibility of material world representation in check and gives way to a collective construction, which loses its link with reality and is filled with repetition of commonplaces and clichés (BAUDILLARD, 1991; JAMESON, 1995b). Once dealt with, these categories question the notion of authorship itself for an author whose comic book background gives him an alternative literary affliliation, and he seems to search for his own insertion through a mocking and, sometimes, aggresive tone towards academia and literary tradition. This oscillation between wanting and not wanting to belong to this field claims, therefore, Lourenço Mutarelli as a writer in a side vein of contemporary literature.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-03-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.