• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2012.tde-21062012-121033
Document
Auteur
Nom complet
Meire Oliveira Silva
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2012
Directeur
Jury
Aguiar, Joaquim Alves de (Président)
Bischof, Betina
Gárate, Miriam Viviana
Otsuka, Edu Teruki
Ramos, Fernão Vitor Pessoa de Almeida
Titre en portugais
Passos da paixão mineira: o cinema - poesia de Joaquim Pedro de Andrade e suas reminiscências
Mots-clés en portugais
Cinema
Identidade Nacional
Joaquim Pedro de Andrade
Literatura
Memória
Mineiridade
Resumé en portugais
O presente estudo busca examinar a cinematografia de Joaquim Pedro de Andrade, e o papel decisivo da memória como seu maior impulso criativo, sobretudo a partir da inspiração fundamental de Rodrigo Melo Franco de Andrade, metáfora paterna e intelectual, a nortear sua trajetória de cineasta. Por meio da análise de sua cinematografia mineira, formada pelos filmes O padre e a moça (1965), Os inconfidentes (1972) e O Aleijadinho (1978), investigaremos os elementos formadores de toda sua obra, sempre calcada na observação da cultura e da literatura brasileiras, para uma tradução da identidade nacional, capaz de projetar Minas Gerais, não só como microcosmo do país, mas também como cenário universal.
Titre en anglais
Steps of passion in minas: the cinema-poetry by Joaquim Pedro de Andrade and its reminiscenses
Mots-clés en anglais
Cinema
Joaquim Pedro de Andrade
Literature
Memory
Mineiridade (culture of Minas Gerais)
National Identity
Resumé en anglais
This research aims to explore the cinematography of Joaquim Pedro de Andrade, and the decisive function of the memory like his main creative impulse, especially from the major inspiration of Rodrigo Melo Franco de Andrade, paternal and intellectual metaphor, orientating his trajectory of filmmaker. Through the analysis of his Minas Cinema (films based on culture of Minas Gerais), formed by the titles O padre e a moça (The priest and the girl), 1965; Os inconfidentes (The conspirators), 1972; and O Aleijadinho (The Aleijadinho), 1978; we will investigate the forming elements of all his work always based on the observation of Brazilian culture and Brazilian literature also, for a translation of the national identity, able to project Minas Gerais, not only like microcosm of the country (Brazil), but also like an universal place.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2012-06-21
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.