• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-11112019-110720
Document
Author
Full name
Dimitri Takamatsu Arantes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Pacheco, Ana Paula Sá e Souza (President)
Alambert Junior, Francisco Cabral
Alves, Fabio Cesar
Arêas, Vilma Sant'Anna
Title in Portuguese
Figurações do impasse: forma literária e modernização brasileira em Angústia
Keywords in Portuguese
Angústia
Graciliano Ramos
Modernismo
Romance de 30
Abstract in Portuguese
Dos romances de Graciliano Ramos, Angústia sempre ocupou posição privilegiada, seja pelo traço radical de experimentação formal que lhe é característico, seja pela apreciação da variada e extensa bibliografia crítica que se ocupou do livro. O presente trabalho busca interpretar este romance de Graciliano Ramos, publicado em 1936, levando em consideração duas linhas condutoras de nossa leitura: por um lado, a descrição de seu arranjo formal, cujos procedimentos técnicos remetem à experiência de vanguarda acumulada desde o Modernismo paulista da década de 1920; por outro lado, o contexto histórico de 1930, marcado por grandes agitações e mudanças nos campos político, econômico e social. Tendo em vista que as duas instâncias a estética e a História são, a nosso ver, indissociáveis, procuramos contribuir para a compreensão de Angústia segundo a perspectiva que enxerga, neste romance, um arranjo formal que se destaca de seus pares na produção literária da época. Contribui para isso não apenas a técnica de vanguarda empregada pelo autor, como também a fatura estética engendrada no livro e que acusa a posição peculiar de seu narrador sui generis. Assim, acompanhando a trajetória da figura do fracassado (um tipo dominante no romance de 30), buscamos entender como Graciliano Ramos articula elementos que estão diretamente ligados ao desenvolvimento das formas literárias depois da experiência modernista, o que implica, como pretendemos demonstrar, um ponto de vista particular sobre a modernização material e ideológica pela qual o país atravessava naquele momento com os rudimentos do nacional-desenvolvimentismo.
Title in English
The figuration of impasse: literary form and Brazilian national development in Angústia
Keywords in English
1930's Brazilian novel
Angústia
Graciliano Ramos
Modernism
Abstract in English
Angústia, published in 1936, always had a notable position among Graciliano Ramos' works, either because of its radical formal experimentation or the extended novel bibliography established over the years. The present study aims to interpret Angústia considering two different aspects: 1) the description of the novel formal structure, in which its aesthetic procedures refer to the experience of avant-garde movements in the early 20th century and to the Brazilian Modernism from the 1920's; 2) the 1930's context marked by political, economic and social changes in Brazil. Both, aesthetic and historical aspects, offer support for our interpretation, and based on that, we propose an analysis that pursuit the description of the formal structure mentioned before, which is, in our opinion, one of the most singular in the time. Here, the avant-garde techniques and the position sui generis of the novel narrator employed in Angústia were essential for the place that the novel takes in the 1930's Brazilian fiction. Also, the protagonist Luís da Silva, whom represents the literary archetype "fracassado", provides an important aesthetic element to the novel written by Graciliano Ramos. Therefore, our study seeks to understand how author articulated elements connected to the development of literary forms after the Brazilian Modernism, which culminates in the singular author's point of view about the Brazilian national development.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-11-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.