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Thèse de Doctorat
DOI
10.11606/T.8.2016.tde-09082016-095734
Document
Auteur
Nom complet
Jakeline Fernandes Cunha
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2016
Directeur
Jury
Andrade, Fabio Rigatto de Souza (Président)
Araújo, Joana Luiza Muylaert de
Figueiredo, Priscila Loyde Gomes
Fonseca, Maria Augusta Bernardes
Moraes, Marcos Antonio de
Titre en portugais
Mário de Andrade, paisagista em O turista aprendiz
Mots-clés en portugais
Diário de viagem
Mário de Andrade
Modernismo
O turista aprendiz
Paíspaisagem
Tradição romântica
Resumé en portugais
O objetivo deste trabalho é comprovar que um modo peculiar de descrição paisagística percorre a primeira parte de O turista aprendiz (1927-1943), de Mário de Andrade. A paisagem literária que compõe essa obra do escritor arlequinal é estruturada a partir do diálogo do narrador (anti)viajante com perspectivas, padrões e processos artísticos de outras artes que, reunidos, conferem ao diário de viagem uma profundidade narrativo-descritiva. O estudo detido de três grandes quadros do diário amazônico Foz do Amazonas, Vitória-régia e Alvorada , realizado nesta tese, permite perceber a forma difícil do fazer paisagem do autor modernista, motivado, sobretudo, pela releitura crítica das produções literárias e científicas de tradição romântica.
Titre en anglais
Mário de Andrade, the landscape writer of O turista aprendiz
Mots-clés en anglais
Literary landscape
Mário de Andrade
Modernism
O turista aprendiz
Romantic tradition
Travel journal
Resumé en anglais
The aim of this study is to demonstrate that Mario de Andrade describes the landscape in a singular way in the first part of his book O turista aprendiz (The Apprentice Tourist) (1927- 1943). The literary landscape that constitutes this work of the harlequin author is based on the (anti)traveler narrator's dialogue with other kinds of art. These different artistic perspectives, standards and processes are combined and provide a narrative-descriptive depth to the authors travel journal. A detailed study of three large pictures of Mario de Andrades Amazonic journal Foz do Amazonas, Vitória-régia and Alvorada is developed in this thesis. The analysis provided unveils the intricate way chosen by the modernist author to compose the landscape, mainly motivated by the critical rereading of literary and scientific writings of the Romantic Tradition.
 
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Date de Publication
2016-08-09
 
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