• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-27082019-092354
Document
Auteur
Nom complet
Charles Borges Casemiro
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Bridi, Marlise Vaz (Président)
Barreiros, Carlos Rogerio Duarte
Garmes, Helder
Trevisan, Ana Lucia
Titre en portugais
Portugal de Lobo Antunes: uma terra em trânsito
Mots-clés en portugais
Forma estética
Identidades portuguesas
Pertencimento português
Poética antunesiana
Romance histórico
Resumé en portugais
O presente trabalho busca analisar, compreender e explicar, sob a perspectiva de uma crítica marxista e de uma teoria estruturalista genética, a itinerância da voz narrativa de António Lobo Antunes (GOMES, 1993; SEIXO, 2001) na construção de uma forma contemporânea para o romance histórico português. Para tanto, apresenta o romance de Lobo Antunes como partícipe de uma poética do romance histórico português contemporâneo e, nesse sentido, como forma narrativa dinâmica (LUKÁCS, 2011/1.ed.1955; GOLDMANN, 1972; JAMESON, 2007; ANDERSON, 2007; EAGLETON, 2006; WATT, 2010) relacionada, dialeticamente, às condições históricas, geográficas e sociais impostas pela colonialidade portuguesa (WALLERSTEIN, 1983; QUIJANO, 2002; BRAUDEL, 2009; GROSFOGUEL, 2008), materializada, esteticamente, a partir de dois eixos construtivos: de um lado, a partir da mobilização e da ressignificação de recursos estéticos legados pelas vanguardas modernistas e, de outro lado, a partir da vocação para problematização das identidades e do pertencimento lusos. Esta proposição é demonstrada com uma análise compreensiva e uma explicação estruturalista genética da poética desenvolvida por Lobo Antunes para o romance histórico português contemporâneo e a sua aplicação na conformação de duas de suas obras epigonais: As Naus (1988) e Comissão das Lágrimas (2011).
Titre en anglais
Antunes' Portugal: a moving land
Mots-clés en anglais
Aesthetic form
Antuness poetics
Historical novel
Portuguese belongingness
Portuguese identities
Resumé en anglais
The presented paper tries to analyze, comprehend and explain, under a marxist aesthetic and a genetic structuralistic theory, the moving of the narrative voice of António Lobo Antunes (GOMES, 1993; SEIXO, 2001) in the construction of a contemporary form to the Portuguese historical novel. Therefore, it presents Lobo Antuness novel as a participant in a poetics of contemporary Portuguese historical novel and, in this sense, as a dinamic narrative form (LUKÁCS, 2011/1.ed. 1955; GOLDMANN, 1972; JAMESON, 2007; ANDERSON, 2007; EAGLETON, 2006; WATT, 2010) related, dialectically, to the historical, geografical and social conditions imposed by the Portuguese coloniality (WALLERSTEIN, 1983; QUIJANO, 2002; BRAUDEL, 2009; GROSFOGUEL, 2008) and that materializes, thereby, from two constructive axes: in one hand, on the mobilization and on the resignification of aesthetic resources bequeathed by the modernist vanguards and, on the other hand, in the vocation for problematization of the luso identities and belongingness. It demonstrates this proposition, with a comprehensive analysis and with a genetic structuralistc explanation of Antuness poetics to the contemporary Portuguese historical novel and its application in the conformation in two of his ensuing works: As Naus (1988) and Comissão das lágrimas (2011).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-08-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.