• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2018.tde-25042018-115610
Document
Author
Full name
Nathália Horvath Simões
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Souza, Lynn Mario Trindade Menezes de (President)
Duboc, Ana Paula Martinez
Martinez, Juliana Zeggio
Souza, Martha Julia Martins de
Title in Portuguese
A (re)construção do discurso oficial sobre o livro didático de inglês nos editais de PNLD para os anos finais do ensino fundamental
Keywords in Portuguese
Discurso
Editais
Inglês
Livro didático
Programa Nacional do Livro Didático (PNLD)
Abstract in Portuguese
O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) foi criado com o intuito de fornecer livros didáticos para o ensino fundamental e médio das escolas públicas no Brasil. Para que esses livros sejam adotados nas escolas, eles são avaliados por universidades com base em critérios estabelecidos em editais que não apenas especificam as características legais e materiais dos livros didáticos, mas também seu conteúdo. Como houve apenas três edições do programa para a avaliação de livros didáticos de Inglês para os anos finais do ensino fundamental e os editais dessas edições são consideravelmente diferentes, essa dissertação de mestrado tem como objetivo discutir e analisar as mudanças nos editais das edições de 2011, 2014 e 2017 para problematizar como o discurso oficial constrói progressivamente as características do livro didático de Inglês ideal para o programa. Para isso, nos fundamentamos no conceito de intertextualidade e discutimos o aspecto político do nosso objeto de estudo e seu embasamento no saber. As discussões e a análise nos ajudaram a concluir que, embora os editais construam progressivamente um discurso sobre um livro didático de inglês que seja inclusivo e respeitoso para com os professores, adotando uma perspectiva de língua que seja coerente com esse posicionamento, o programa age de maneira inversa, provocando exclusões e estabelecendo novas partilhas do sensível (RANCIÈRE, 2009).
Title in English
The (re)construction of the official discourse about English textbooks in the PNLD public calls for middle schools
Keywords in English
Discourse
English
Public calls
Textbook
The National Textbook Program (PNLD)
Abstract in English
The National Textbook Program (PNLD) was created to provide textbooks for public elementary, middle and high schools in Brazil. In order for the textbooks to be adopted in schools, they are evaluated by universities relying on criteria established in public calls, which not only specify the legal and material characteristics of textbooks, but also their content. Since there have been only three editions so far of the program for the evaluation of English as a Foreign Language textbooks for middle schools, and the public calls of these editions are considerably different, this M.A. dissertation aims at discussing and analyzing the changes in the public calls for the editions of 2011, 2014 and 2017 to problematize how the official discourse progressively constructs the characteristics of the ideal English textbook in the program. In order to do so, we focused on the concept of intertextuality and discussed the political aspect of our object of study and its knowledge basis. The discussions and analysis made it possible for us to conclude that although the public calls progressively construct a discourse about an English textbook that is inclusive and respectful to teachers, adopting a concept of language that is coherent with this approach, the program works in the opposite way, leading to exclusion and establishing new distributions of the sensible (RANCIÈRE, 2009).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-04-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.