• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2014.tde-19122014-190050
Document
Author
Full name
Carla Dorea Bartz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2003
Supervisor
Committee
Milton, John (President)
Fabris, Mariarosaria
Soares, Marcos Cesar de Paula
Title in Portuguese
Coal Face, um filme de Alberto Cavalcanti
Keywords in Portuguese
Alberto Cavalcanti
Cinema
Coal Face
Documentário
Estudos britânicos
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo discorrer sobre a figura do cineasta brasileiro Alberto Cavalcanti e sua participação do Movimento Documentário Britânico, como produtor e diretor no GPO Film Unit. Considerado um marco na história do cinema do Reino Unido, este Movimento adquiriu força, entre os anos de 1926 a 1939, ao produzir pequenos filmes que eram experimentos em linguagem e técnica cinematográficas. Para isso, contou com a colaboração de Cavalcanti, cuja contribuição é reconhecida pela crítica de hoje como fundamental. Para analisar como foi sua passagem pelo GPO Film Unit, este trabalho foi dividido em duas partes. A primeira foca as origens de Cavalcanti no Brasil e sua trajetória até a França. Descreve o início de sua carreira no cinema e apresenta o filme mais importante que dirigiu em Paris - Rien que Les Heures. A seguir, conta os motivos que o levaram a deixar a França e aceitar o convite de John Grierson para unir-se ao GPO Film Unit. Outros temas abordados são, o uso do cinema como ferramenta de propaganda, o contexto histórico e a participação de alguns personagens como o compositor Benjamin Britten e o poeta W.H. Auden. Para exemplificar e ao mesmo tempo analisar o trabalho do cineasta, a segunda parte concentra-se no filme Coal Face, dirigido por Cavalcanti em 1935. Esta análise levanta alguns dos recursos estilísticos utilizados pelo cineasta para a criação do filme, e o seu trabalho com a banda sonora. E, a partir desses elementos, faz algumas leituras do filme, buscando interpretá-lo a partir das temáticas apresentadas nas imagens e no som
Title in English
Coal Face, a film by Alberto Cavalcanti
Keywords in English
Alberto Cavalcanti
British studies
Cinema
Coal Face
Documentary
Abstract in English
The aim of this dissertation is to discuss the contribution of Brazilian filmmaker Alberto Cavalcanti to the British Documentary Film Movement, as a producer and director at the GPO Film Unit. This Movement is considered a key moment in the British film history as its short films became prime examples of film language and technique. Cavalcanti is now considered by critics to be the major figure this movement. This text is divided in two parts. The first is focused on Cavalcanti´s biography: his origins in Brazil, his period to France and the beginning of his career in the cinema. It also presents his most important French film Rien que les Heures. The dissertation also discusses the reasons that made him move from France to England. Other themes discussed are the use of cinema as propaganda, the historical context, and the contribution of artists like composer Benjamin Britten and poet W.H. Auden to the GPO Film Unit. The second part of this text focuses on Coal Face, directed by Cavalcanti for the GPO Film Unit in 1935 and describes and interprets his stylistic techniques and his work with sound on this film
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-12-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.