• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2001.tde-03072002-231829
Document
Auteur
Nom complet
Monica Hermini de Camargo
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2001
Directeur
Jury
Vasconcelos, Sandra Guardini Teixeira (Président)
Cevasco, Maria Elisa Burgos Pereira da Silva
Pontieri, Regina Lucia
Titre en portugais
Versões do feminino: Virginia Woolf e a estética feminista.
Mots-clés en portugais
estética literária
feminismo
grupo de Bloomsbury
Resumé en portugais
Esta dissertação tem como objetivo analisar as condições e possibilidades do feminismo de Virginia Woolf à luz do momento sócio-econômico e cultural em que viveu e do qual foi um dos ícones. Por causa de sua formação e do panorama histórico da época, suas posições assumem um caráter extremamente ambíguo. Este estudo mostra que a autora oscila entre ser ícone de toda uma geração e outsider, romancista e crítica literária, intelectual e leitora comum, senhora das letras e feminista, crítica do gosto e proponente de uma nova estética literária, vitoriana esnobe e modernista. Tanto sua natureza criativa quanto os elementos propostos em sua estética literária resultam de sua visão de mundo e de sua relação ambígua com a realidade.
Titre en anglais
Versions of the feminine: Virginia Woolf and the feminist aestheticism.
Mots-clés en anglais
feminism
literary criticism
the Bloosbury group
Resumé en anglais
The aim of this dissertation is to analyze the conditions and possibilities of Virginia Woolf’s feminism in the light of the social, economical and cultural environment in which she lived and of which she became one of the icons. Because of her background and of the historical setting of her time, her positions take on an extremely ambiguous character. This study shows that the author bends from a whole generation icon to an outsider, from novelist to literary critic, from highbrow to common reader, from lady of letters to feminist, from “woman of taste" to proponent of a new literary aesthetics, from Victorian snob to modernist. Both her creative nature and the elements she suggests in her literary aesthetics result from her view of the world and from her ambiguous relationship with reality.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
tese.pdf (651.90 Kbytes)
Date de Publication
2002-08-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.