• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2017.tde-14082017-121201
Document
Auteur
Nom complet
Natalia de Oliveira Ribeiro Candido Gomes
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2017
Directeur
Jury
Pino, Claudia Consuelo Amigo (Président)
Figueiredo, Eurídice
Inacio, Emerson da Cruz
Titre en portugais
Violette Leduc: a travessia do deserto ao arco-íris
Mots-clés en portugais
Crítica feminista
Teoria queer
Violette Leduc
Resumé en portugais
Essa dissertação percorre a obra da escritora francesa, Violette Leduc, elaborando uma reflexão crítica a partir das noções de performatividade e performance, tal como conceituadas por Judith Butler. O núcleo da investigação proposta é a maneira como tais noções operam na obra leduciana, sobretudo sua trilogia autobiográfica, composta pelos livros La bâtarde, La folie en tête e La chasse à lamour. A partir da lente da crítica feminista, com especial atenção aos estudos queer (sem, no entanto, esquecer as vertentes críticas que os precedem), a análise da obra de Leduc torna-se, também, uma discussão sobre poder, gêneros, sexualidades e potências da linguagem literária. As narradoras-personagens dos livros de Leduc constantemente se debruçam sobre a própria obra da autora e a tomam para si: reescrevem os livros publicados como ficcionais, denunciam suas estratégias criativas, falam sobre os impasses do exercício da escrita, desestabilizam a obra de Violette Leduc, transformando-a constantemente. Para além disso, há na literatura leduciana um questionamento recorrente das estruturas sociais, culturais e políticas que regulam os gêneros, os desejos e as práticas sexuais. Tanto a lesbiandade, a bissexualidade, a heterossexualidade, a fluidez dos desejos e das possibilidades para sua práxis quanto as feminilidades e masculinidades, são temas narrados e explorados ao longo de toda a trilogia autobiográfica e também dos romances. Tais indagações culminam em transformações na própria escrita literária, revelando como característica central da literatura leduciana a relação simbiótica entre criação (performance) e citação (performatividade).
Titre en anglais
Violette Leduc: crossing from desert to rainbow
Mots-clés en anglais
Feminist criticism
Queer theory
Violette Leduc
Resumé en anglais
The following dissertation explores the work of french writer, Violette Leduc through Judith Butlers definition for both gender performativity and performance notions. The investigations core is the part such notions play in Leducs work, especially her autobiographical trilogy, which comprehends the novels La bâtarde, La folie en tête and La chasse à lamour. This research views Leducs work from the feminist criticism perspective, with special attention to queer studies (but without losing account of the critical thinking that preceded it). The result is an literary analysis that transforms into a discussion of various themes, such as power, genders, sexualities and the different potentials for literary language. Leducs autobiographical protagonist-narrators constantly address Leducs own literary work and claim their ownership over it: they rewrite Leducs fiction and also denounce their creative strategies as well as her impasses with literary writing. The result is a narrator that destabilizes Violette Leducs work, persistently transforming it. Beyond that, in the leducian literature there is a recurrent interrogation of social, political and cultural structures that regulate genders, desires and sexual practices. Lesbianhood, bissexuality, heterossexuality, feminility and masculinity as well as desire and its practical potentialities are themes explored throughout the entire autobiographical trilogy and also in the fictional work. Such inquiries result in transformations on the very literary writing, revealing a key aspect of Leducs literature: the symbiotic relationship established between creation (performance) and citation (performativity).
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2017-08-14
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.