• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2013.tde-14012014-114127
Documento
Autor
Nombre completo
Heloisa Caldeira Alves Moreira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2013
Director
Tribunal
Pietraroia, Cristina Moerbeck Casadei (Presidente)
Damato, Diva Barbaro
Rezende, Neide Luzia de
Zavaglia, Adriana
Zilberman, Regina
Título en portugués
Abrindo-se para o mundo: adolescência, literatura e língua estrangeira
Palabras clave en portugués
Adolescentes
Ensino
Leitura
Língua
Literatura
Resumen en portugués
Essa pesquisa teve por objetivo investigar as relações entre a literatura infanto-juvenil de expressão francesa e o ensino de Francês Língua Estrangeira para adolescentes. A partir da prática em sala de aula, como professora de língua francesa, e da percepção de que a língua apresentada nos manuais era uma língua exilada de sua função social e voltada sobretudo para a comunicação, buscamos identificar novas possibilidades de trabalho com o idioma numa perspectiva social e dialógica embasada nos trabalhos de Bakhtin (1999 [1930]) e de Vigotski (2008 [1930]. O fato de a nossa prática ser voltada para o público adolescente, levou-nos a perceber que o texto literário, por suas qualidades estéticas e sua polissemia, adaptou-se muito bem a nossos objetivos linguísticos e ao momento de introspecção e de ampliação da percepção do mundo externo vivenciada por essa faixa etária. Ao eleger o texto literário, pesquisamos e analisamos o que já existia de material para o trabalho de FLE com esse público. Além disso, apoiados nas pesquisas de Giasson (1990), Kato (1985) e Jouve (1992), refletimos sobre o leitor e suas estratégias de leitura, selecionamos textos, inclusive obras integrais, e propusemos percursos de compreensão desses universos linguísticos e culturais. Além disso, passamos a palavra ao aluno, por meio de questionários, e escutamos o que tinham a dizer sobre suas práticas de leitura e sobre o que experienciaram ao longo dos percursos propostos. Dessa forma, pudemos observar os resultados e pensar em novos desdobramentos.
Título en inglés
Adolescence, literature and foreign language: the opening to a vivid world
Palabras clave en inglés
Education
Language
Literature
Reading
Teenagers
Resumen en inglés
This research aims to investigate, identify and discuss the relationship between childrens literature in the French language and the Teaching of French as a Foreign Language (L2) for the promotion of literacy acquisition for teenagers. Based on the teaching-learning practice and experiences in the classroom, as a teacher of the French language, and the perception that the language presented in textbooks language was exiled somehow, of its social approach and since literary texts do not achieve or feature much in French Language Teaching, FLT materials, but it is engaged mainly for communication instead; this research seeks to identify new opportunities to work with the language (L2) in a social more authentic, expressive, functional and dialogical trend based on the work of Bakhtin (1999 [1930]) and Vygotsky (2008 [1930]. As our teaching practice set here is focused on teenagers, it led us to realize that the literary text, due to its both, aesthetic qualities and polysemy, fits with our goals as well as language, with the moment of introspection and broadening the perception of the outside world which is experienced by age group mentioned. When electing the literary text, researched and analyzed existing material to work for this target public of FLE are meant for the understanding of the interrelated nature of the cognitive, social, linguistic literacy development of it. Moreover, drawing on research Giasson (1990), Kato (1985) and Jouve (1992), reflected on the reader and their strategies for reading selected texts, including whole works, original masterpieces and propose paths understanding of these linguistic and cultural universes. Through questionnaires, our students were given the voice so that we could hear and feel the stream of it and get to find out what our target public had to say about their reading practice and what they have experienced over the proposed guided reading, in order to reap the rewards of the teaching-learning process and think of new challenges and achievement.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2014-01-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.