• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2012.tde-08012013-155505
Document
Author
Full name
Tereza Cristina Bulla
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Dahlet, Veronique Marie Braun (President)
Bedê, Ana Luiza Reis
Mouzat, Alain Marcel
Title in Portuguese
Ritmo e escrita em L'innommable, Comment c'est e Compagnie de Samuel Beckett
Keywords in Portuguese
Escrita
Pontuação
Ritmo
Samuel Beckett
Sintaxe
Abstract in Portuguese
A escrita é uma ferramenta poderosa utilizada pelo homem desde que ele descobriu que poderia se comunicar sobre um suporte fixo e não somente pela fala. Ao longo dos anos, o homem desenvolveu essa ferramenta e o suporte onde ela era inserida, transformando e desenvolvendo ambos através de papiros, pergaminhos e códices, até chegar à imprensa, que revolucionou de vez a escrita com a introdução dos sinais de pontuação na mesma. Com o passar dos anos e com o advento da literatura moderna, o suporte textual foi cada vez sendo mais valorizado e trabalhado, até chegarmos a escritores modernos como Samuel Beckett. Mas por que ritmo e escrita? Porque ambos estão intimamente relacionados: não existe escrita sem ritmo. De fato, não há discurso sem ritmo, pois ele é organizado pelo ritmo. Assim, a sintaxe e a pontuação fazem parte do jogo rítmico textual. Pode-se dizer que ritmo, sintaxe e pontuação formam uma tríade poderosa e analisar esses elementos nos três últimos romances de Samuel Beckett é um trabalho importante para se mostrar um trabalho inovador com o ritmo e a escrita.
Title in English
Rhythm and writing in L'innommable, Comment c'est, and Compagnie de Samuel Beckett
Keywords in English
Punctuation
Rhythm
Samuel Beckett
Syntax
Writing
Abstract in English
Writing is a powerful tool used by man since he discovered he could communicate on a fixed support, not only through speech. Over the years, man has developed this tool and support where it was inserted, transforming and developing both through papyrus scrolls and codices, until you get to the press, which revolutionized the writing of time with the introduction of punctuation marks in it. Over the years and with the advent of modern literature, the textual support was increasingly being more valued and worked until we reach modern writers as Samuel Beckett. But why rhythm and writing? Because both are intimately related: there is no writing without rhythm. In fact, there is no speech rhythm as it is organized by the rhythm. Thus, syntax and punctuation are part of textual rhythm game. You could say that rhythm, syntax and punctuation form a powerful triad and analyze these elements in the last three novels of Samuel Beckett is an important job to show innovative work with the rhythm and writing.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-01-08
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. La narration chez Robert Pinget ou la résorption du personnage. Lubelskie Materialy Neofilologiczne, 1983, vol. 1, p. 25-33.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. La voix de l'écriture, l'écoute du sens. Língua e Literatura (USP), 1995, vol. 21, p. 179-189.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Robert Pinget ou une écriture à écouter. Parcours Percursos, 1994, vol. 2, p. 71-78.
  • DAHLET Véronique. As fissuras da linguagem literária. Revista da ANPOLL , 2007, vol. 23, p. 395-412.
  • DAHLET Véronique. La ponctuation et les reprises de l'indicible. Linx (Nanterre), 1998, vol. Especi, p. 21-29.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Le mirage de l'aveugle. A propos de Fable, de Robert Pinget. La Chouette, 1987, vol. 19, p. 64-69.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. O dizer em silêncio: as reticências. In I Seminario Nacional de lingüistica e lingua portuguesa. Discurso, sociedade e ensino, Goiânia, 1995. Anais do I Seminario Nacional de lingüistica e lingua portuguesa.Goiânia : DLM/Universidade Federal de Goias, 1995.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Pontuação, sentido e efeitos de sentido. In XLV Seminario do GEL, Campinas, 1997. Estudos Lingüisticos. Anais do Seminario do GEL.São José do Rio Preto : UNESP/IBILCE, 1998.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Um caso exemplar no debate entre escrito e falado : a pontuação. In XLIX Seminario GEL, Marilia, 2001. XLIX Seminario. Programação e resumos.Marilia : Fundação Euripides Soares da Rocha, 2001. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. Trois formes d'intertextualité dans l'oeuvre romanesque de Robert Pinget: le ragot, le syntagme figé, la citation. In Coloquio Nacional Lingüstica do discurso, Mogilany, 1983. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellonskiego.Cracovia : Universidade de Cracovia, 1985.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. O espaço gráfico: um lugar de cooperação entre estilo e interação. In XIII Congreso Internacional de la Asociacion de Linguistica y Filologia de América Latina (ALFAL), São José, 2002. Resumenes de Ponencias.San José : Universidad de Costa RIca, 2002. Resumo.
  • BRAUN DAHLET, Véronique. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In Beth Brait. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Organizador. Campinas : Editora da Unicamp, 1997{Volume}. cap. 1, p. 263-279.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-08012013-155505/
  • BRAUN DAHLET, Véronique. La ponctuation causeuse de voix. Le Libera, Cette Voix. In Jean-Claude Liéber, et Madeleine Renouard. Le chantier Robert Pinget. Organizador. Paris : Jean-Michel Place, 2000{Volume}. chap. 1, p. 59-71.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-08012013-155505/
  • DAHLET Véronique. Ponctuation et énonciation. Guyane : IBIS ROUGE EDITIONS, 2003{Volume}.{Serie}
  • BRAUN DAHLET, Véronique. A linguagem, as línguas e o lugar do sujeito. In Débora Massmann, e Greciely Costa. Linguagem e historicidade. Organizador. Campinas : RG Editores, 2013{Volume}. cap. 1, p. 77-96.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-08012013-155505/
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.