• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2014.tde-26052015-102123
Document
Auteur
Nom complet
Deolinda de Jesus Freire
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2014
Directeur
Jury
Barreto, Maria Teresa Cristofani de Souza (Président)
Bezerra, Wilson Alves
Fiorussi, Andre
Hansen, Joao Adolfo
Santos, Eduardo Natalino dos
Titre en portugais
A competição entre os discursos e as artes na Historia de la conquista de México de Dom Antonio de Solís
Mots-clés en portugais
Arte das gravuras
Arte retórica no século XVI
Conquista do México
Dom Antonio de Solís
Gênero Histórico
Resumé en portugais
A base do estudo empreendido nesta tese é a abordagem da Historia de la conquista de México de Dom Antonio de Solís a partir das preceptivas retóricas seiscentistas. Em nossa leitura, o discurso histórico seiscentista é fabricado pela arte. Narrar os feitos construídos como memoráveis é descrevê-los, portanto, retratá-los, ou seja, fazer com que o leitor possa vê-los. Nas edições da Historia de Solís enriquecidas com gravuras, as matérias lidas e vistas se desdobram em uma competição entre as artes, ou seja, entre a História e a Gravura. Nosso propósito é estudar a rivalidade imposta pela imagem como forma de superar a narração e as descrições empenhadas pelo cronista. Assim, as imagens imitam seu texto como forma de alcançar a emulação. Além da edição princeps da História, compõem o corpus da tese três edições enriquecidas com gravuras: a toscana, publicada em Florença em 1699; a castelhana, publicada em Bruxelas em 1704; e a inglesa, publicada em Londres em 1724. A obra de Solís, bem como suas reedições, é compreendida aqui como espaço de competição tanto das artes como dos discursos. A disputa discursiva é analisada na leitura dos textos oficiais que compõem a parte introdutória da edição princeps, os quais ajuízam o estilo, o decoro e a prudência dos preceitos empenhados pelo cronista, ou seja, aprovam e legitimam sua Historia. A concorrência entre os discursos e as artes busca alcançar os efeitos de docere (ensinar), delectare (agradar) e movere (persuadir). Assim, a competição provoca o prazer da maravilha, ensina e agrada aquele que lê as imagens podendo vê-las, logo, persuade de forma mais intensa e eficaz.
Titre en anglais
The competition between discourses and arts in The History of the Conquest of Mexico by Don Antonio de Solís
Mots-clés en anglais
Conquest of Mexico
Don Antonio de Solís
Engraving art
Historical genre
The sixteenthcentury art of rhetoric
Resumé en anglais
The basis of study undertaken in this thesis is the approach to The History of the Conquest of Mexico by Don Antonio de Solís under the 16th-century perceptive rhetoric. In our interpretation, the 16th-century historical discourse is produced through art. Narrating memorable feats is the same as describing them, therefore, depicting them, so that the reader can see them. In the editions of de Solis The History enriched by illustrations, the topics read and seen engage in a competition between arts, that is to say, History and Engraving. Our aim is to study the contest imposed by image as a means of outshining the narrative and the descriptions made by the chronicler. Thus, the images mimic his text as a way of achieving emulation. In addition to the princeps edition of the History, the corpus of the thesis consists of three richly engraved editions: the Tuscan edition, published in Florence in 1699; the Castilian edition, published in Brussels in 1704; and the British edition, published in London in 1724. Solís literary composition, as well as its reeditions, is understood here as a competition field for both arts and discourses. The discursive dispute is analyzed through the reading of official texts which form the introductory section of the princeps edition and assess the chroniclers style, decency and prudence applied to precepts, approving and legitimizing his History. The rivalry between discourses and arts aims to achieve effects of docere (teaching), delectare (delighting) and movere (persuading). Thus, the competition incites the delight of wonder, teaches and pleases whoever reads the images through sight, therefore, it persuades in a more intense and effective manner.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-05-26
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.