• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-29072019-144426
Document
Author
Full name
Arlete Machado Fernandes Higashi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Grillo, Sheila Vieira de Camargo (President)
Campos, Maria Inês Batista
Cury, Marília Xavier
Oliveira, Ana Paula Fabro de
Title in Portuguese
O destinatário inscrito nas exposições de divulgação científica do Catavento Cultural e Educacional
Keywords in Portuguese
Catavento Cultural e Educacional
Destinatário
Divulgação científica
Enunciado
Museu de ciências
Abstract in Portuguese
A quem se destina o enunciado? Como o falante imagina para si o seu destinatário? Qual é a sua influência no enunciado? A partir desses questionamentos, Bakhtin (2016[1952-53]) pondera que um traço constitutivo do enunciado é seu direcionamento a alguém, ou seja, o fato de estar voltado para seu destinatário, o qual pode ser um parceiro/ interlocutor direto do diálogo na vida cotidiana, um conjunto diferenciado de especialistas de alguma esfera individualizada da comunicação cultural, um público mais ou menos diferenciado, os contemporâneos, os partidários, os adversários e até um outro não determinado, dos quais considera pontos de vistas, avaliações, visões de mundo, correntes e teorias presumidamente partilhados. Nesse sentido, a orientação do discurso verbal em função de um interlocutor/leitor tem uma imensa importância no processo de sua construção. Essa orientação se reflete nas escolhas estilísticas, composicionais e temáticas e nas entonações valorativas de todo e qualquer enunciado. Desse modo, considerando as reflexões do Círculo de Bakhtin, esta pesquisa objetiva analisar os enunciados verbo-visuais que compõem as exposições de divulgação científica veiculadas pela instituição Catavento Cultural e Educacional, buscando ressaltar a quem é endereçado esse discurso que se materializa nas exposições e como esse direcionamento se reflete nos elementos essenciais do enunciado expositivo. A análise empreendida revelou que o visitante-destinatário é inscrito de modo distinto a partir da percepção do seu fundo aperceptível de conhecimento pelo autor e da relação desse com o objeto.
Title in English
The recipient of the expositives utterances of scientific divulgation from Catavento Cultural e Educacional
Keywords in English
Catavento Cultural e Educacional
Recipient
Science museum
Scientific divulgation
Utterance
Abstract in English
To whom the utterance is destined for? How the speaker imagines his recipient? Which is his influence in the utterance? From these questions, Bakhtin (2016[1952-53]) considers that a constitutive mark of the utterance is its direction to someone, or in other words, the fact of being faced to its recipient, which can be a partner/listener in the daily life dialogues, a differentiated set of specialists from some individualized circle of the cultural communication, a public more or less diverse group, the contemporaneous, the supporters, the opponents, or even other not determined, whom considers points of views, evaluation, worldviews, currents or theories presumed shared. In this sense, the orientation of the verbal discourse in function of a listener/reader has a huge importance in the process of its construction. This orientation reflects itself in the stylistic, compositional and thematic choices and in the intonation valuation of all and any utterance. Thereby, considering the reflections of the Bakhtin Circle, this research objectifies to analysis the verbo-visual utterances that composes the expositions of scientific propagation/divulgation served by the institution Catavento Cultural e Educacional, aiming to highlight for who is addressed this discourse that materializes in the expositions and how this guidance reflects itself in the essential elements of the expositive utterance. The analysis undertaken revealed that the visitor-recipient is inscribed in a distinct way based on the perception of his/her perceptible background of knowledge by the author and their relationship with the object.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-07-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.