• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-27082019-111830
Document
Auteur
Nom complet
Agildo Santos Silva de Oliveira
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Campos, Maria Inês Batista (Président)
Grillo, Sheila Vieira de Camargo
Silva Filho, Urbano Cavalcante da
Souza, Geraldo Tadeu
Titre en portugais
A construção do projeto didático de antologias escolares do Império Brasileiro e da Primeira República: uma abordagem dialógica
Mots-clés en portugais
Antologias escolares
Gêneros discursivos
Império brasileiro
Língua nacional
Primeira República
Resumé en portugais
Nesta tese, investiga-se a construção do projeto didático de duas antologias escolares do Império Brasileiro e da Primeira República, analisando as concepções de língua nacional que, aí materializadas, nortearam o ensino de português nesses contextos de construção da identidade nacional brasileira. Para constituição dos corpora estabeleceram-se quatro critérios: a) nível escolar: ensino secundário; b) épocas: Segundo Reinado e Primeira República; c) gêneros da emoldura: textos que contextualizam as obras; e d) subjetividade autoral: obras assinadas por autores. Assim, selecionamos Iris Classico (1873), do conselheiro português José Castilho, e Autores Contemporaneos (1917), do Acadêmico João Ribeiro. A fundamentação teórico-metodológica concentrou-se na abordagem dialógica da linguagem de Bakhtin e o Círculo, nos conceitos de gênero discursivo, dupla orientação do gênero na realidade, discurso do outro e emoldura. Assim, nesta tese, depreendeu-se as antologias escolares como gêneros discursivos, compostas por coletâneas de excertos que configuram modelos linguístico-ideológicos da língua nacional. Sendo a abordagem das orientações dialógicas do gênero correspondente à articulação dos seus elementos exteriores (interlocutores previstos e especificidades das condições de realização e percepção do gênero) e interiores (conteúdo temático), então compreendeu-se que esse seria um modo apropriado de apreensão dos projetos didáticos das obras. Orientada para determinados interlocutores (D. Pedro II; mestres e amiguinhos estudiosos; opositores intelectuais) em uma polêmica atmosfera axiológica em torno da representação da língua nacional, Iris Classico (1873) compõe-se de 181 excertos, a maioria do cânone português dos séculos XVII e XVIII, período vinculado às ascensões da nação e literatura portuguesas. Aqui, predominaram quatro temas: i) exaltação à língua portuguesa; ii) exploração de países, povos e costumes ultramarinos; iii) firmação de princípios cristãos e morais; iv) representação de homens históricos, sobressaindo quatro elementos ideológicos da história da nação portuguesa: i) língua literária nacional clássica; ii) passado histórico glorioso; iii) religião cristã; iv) homens históricos. Assim, a obra representa um projeto de firmação da língua nacional clássica, pelo prisma da identidade nacional portuguesa, ou seja, um projeto linguístico-ideológico europeu. Também orientada para destinatários específicos (professores e alunos do Ginásio Nacional, candidatos aos exames de preparatórios; opositores do autor) em um tenso contexto axiológico em torno da representação da língua nacional, Autores Contemporaneos (1917) constitui-se de 71 fragmentos de autores, maiormente brasileiros, do século XIX, época atrelada à construção da identidade nacional brasileira. Na coletânea, predominaram dois temas: i) prosa literária; ii) crítica histórica; homens históricos e fatos históricos, destacando-se dois elementos ideológicos da construção da nacionalidade brasileira: língua literária nacional contemporânea e história do Brasil. Portanto, a obra constitui-se em um projeto de firmação da língua nacional contemporânea, sob a ótica da identidade nacional brasileira, isto é, um projeto linguístico-ideológico nacional.
Titre en anglais
The construction of an education project of school anthologies from Brazilian Empire and First Republic: a dialogic approach
Mots-clés en anglais
Brazilian Empire
Discourse genre
First Republic
National language
School anthologies
Resumé en anglais
In this dissertation, it's researched the construction of an education project of two anthologies from the Brazilian Empire and First Republic, analyzing the national language conceptions that, materialized on this, guided the Portuguese teaching in these contexts of Brazilian national identities' construction. For the corpora compilation, it was established four criteria: a) school level: secondary school; b) periods: Second Empire and First Republic; c) frame genres: texts which contextualize the works; and d) author's subjectivity: works signed by authors. Thus, we selected Iris Classico (1873), of the Portuguese adviser José Castilho, and Autores Contemporaneos (1917), of the Academic João Ribeiro. The theoretical and methodological foundation was based in Bakhtin and his Circle's language dialogic approach, in the conceptions of discourse genre, double genre orientation in the reality, the discourse of the other and frame. Therefore, in this dissertation, it was considered the school anthologies as discourse genres, composed by collections of excerpts that appears as linguistic and ideological models of national language. Regarding the dialogic orientations of genre approach related to the articulation of its external elements (predicted interlocutors and specificities of the the performing conditions and genre perception) and internal (thematic content), so it was understood that this would be an appropriate way of grasping the works' education projects. Recommended for certain interlocutors (D. Pedro II; teachers and "studious little friends"; intelectual opponents) in a polemic axiologic atmosphere around the national language representation, Iris Classico (1873) is formed by 181 excerpts, in which the most part is from the Portuguese canon of the 16th and 17th centuries, period related to the nation rising and Portuguese literature. Here, four themes are prevailing: a) exaltation to the Portuguese language; b) countries, peoples and overseas habits exploration; c) christian and moral principles establishing; c) representation of historical men, highlighting four ideological elements of the Portuguese nation's history: 1) classical national literary language; 2) glorious historical past; 3) christian religion; 4) historical men. Thus, the work represents an establishing project of classical national language, by the Portuguese national identity perspective, in other words, an European linguistic and ideological project. It is also oriented by specific recipientes (Ginásio Nacional's teachers and students, candidates to the preparatory exams; author's opponent) in a tense axiologic context in relation to the national language representation, Autores Contemporaneos (1917) is constituted by 71 excerpts of 19th century authors, mainly Brazilian ones, moment related to the construction of the Brazilian national identity. In this collection, two themes were prevailing: a) literary prose; b) historical criticismo; c) historical facts; and historical men, emphasizing two ideological elements of the Brazilian nationality construction: contemporary national literary language and Brazil's history. Therefore, the work constitutes an establishing of the contemporary national language project, under the perspective of the Brazilian national identity, i.e., a national linguistic and ideological project.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-08-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.