• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2007.tde-26102007-153018
Document
Author
Full name
Cássia Olinda Nunes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Brandao, Helena Hathsue Nagamine (President)
Barzotto, Valdir Heitor
Fiad, Raquel Salek
Machado, Anna Rachel
Silva, Luiz Antonio da
Title in Portuguese
Análise discursiva dos PCNs de língua portuguesa de 5ª a 8ª série: a relação documento e o projeto de governo
Keywords in Portuguese
Ciência lingüística/didatização
Discurso
Ensino de língua materna
PCNEFs de Língua Portuguesa
Subjetividade
Abstract in Portuguese
Este trabalho é uma leitura discursiva dos PCNEFs de Língua Portuguesa cujo objetivo foi analisar as marcas lingüísticas que poderiam denotar a relação do conhecimento a ser construído, em linguagem, com um projeto político de governo. Por ser o corpus um documento que propõe o ensino da linguagem, da 1ª à 8ª série, com enfoque no segundo ciclo desse nível de escolaridade, detivemos a leitura nesse último nível. Nossa leitura resultou de inquietações provenientes da relação de um currículo prescrito, originado do poder instituído, com o sistema globalizado de produção de riqueza. Dessas inquietações levantamos uma questão: até que ponto os PCNEFs são um documento que estaria atrelado a um projeto de governo neoliberal (FHC)? Para investigarmos essa questão, tomamos como fundamentos teóricos pressupostos da Análise do Discurso que trabalha a relação do sócio/histórico/político com o lingüístico/discursivo, para iluminar, metodologicamente, a leitura que fizemos do documento. Dividimos a pesquisa em cinco capítulos. No primeiro capítulo, nos apropriamos dos fundamentos sócio/histórico/políticos, tendo em vista a construção de uma base teórica que nos garantiria compreender a relação entre o poder constituído e a educação. No segundo capítulo, fizemos uma síntese da construção do saber, na modernidade, através de uma leitura das formas de organização do currículo, da reforma da educação no Brasil, implementada no governo FHC, e, ainda, uma leitura das discussões pelas quais a ciência lingüística estava passando. Nele, também, levantamos algumas leituras que se posicionaram a favor do corpus de análise e algumas que se posicionaram contra. No terceiro capítulo, discutimos os fundamentos da AD, tendo por base, entre outros, os estudos de Pêcheux, de Courtine, de Maingueneau e de AuthierRevuz. No quarto e no quinto capítulos, fizemos uma juntura entre o teórico e o prático. Nessa juntura, propusemos, primeiramente, a conexão entre o discurso e o seu lugar de origem, discutindo a subjetividade, que perpassa o documento, através da intra/interdiscursividade. Em segundo lugar, fizemos uma análise do que consiste o conhecimento escolar, ou a ciência lingüística didatizada, no contexto dos PCNEFs. Nessa análise, estabelecemos a relação entre a ciência aplicada e os interesses do Estado. Por fim, fizemos as considerações finais, que nos permitiram estabelecer as relações para a comprovação da hipótese.
Title in English
Discursive analysis of PCNEFs for Portuguese language from 5st to 8th grades: the relation between document and the project of governance
Keywords in English
Discourse
Linguistic science/didatics
PCNEFs for Portuguese language
Subjectivity
Teaching of native language
Abstract in English
The present work is a discursive reading of the legal document named "Curriculum parameters for teaching Portuguese language in fundamental education" ("PCNEF"), adopted by Brazilian Ministry of Education. It has the aim of analyzing the linguistic marks which could denote the relationship between the knowledge to be constructed by language teaching and a political project of governance. Because the corpus was a document which proposes language teaching from 1st to 8th grades, but focused on the second cycle of such schooling level, we limited the reading to such cycle. Our reading resulted from a disturbing view of the existing relationship between a prescribed curriculum originated from the established power and the global system of wealth production. Based on such view we raised the question of analysis: to what extent such PCNEFs are a document which might be intertwined with the project of a liberal government (President Fernando Henrique Cardoso FHC)? In order to investigate such question, our theoretical foundations were the propositions of Discourse Analysis which deal with the relationship between the social/historical/political realm and the linguistic/discursive realm. The work is divided into five chapters. In the first chapter, we expose the social/historical/political foundations for understanding the relationship between the established power and education. In the second chapter, we present a synthesis of the construction of knowledge in modernity, by analyzing the modes of curriculum organization, the educational reforms in Brazil implemented during the government of FHC, and the discussions involving linguistics. Such chapter also brings out some readings in favor of the corpus analyzed and some against it. The third chapter discusses the foundations of Discourse Analysis (DA), including, among others, the studies of Pêcheux, Courtine, Maingueneau and AuthierRevuz. In the fourth and fifth chapters we made a junction between theory and practice in which we first propose a connection between discourse and its place of origin and discuss the subjectivity present in the document, by means of intra/interdiscursivity. Then we analyze school knowledge, or linguistic science in didatics in the context of PCNEFs, by establishing the relationship between applied science and the interests of the State. In the final considerations we establish the relations for proving the hypothesis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-11-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.