• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2011.tde-19042011-142336
Document
Author
Full name
Priscilla Barbosa Ribeiro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Oliveira, Marilza de (President)
Bacellar, Carlos de Almeida Prado
Rossi, Maria Aparecida Garcia Lopes
Title in Portuguese
A ordem de constituintes sentenciais no português paulista
Keywords in Portuguese
Escola Normal
Habitus linguístico
História Social da Língua
Ordem de constituintes
Posição do sujeito
Abstract in Portuguese
A ordem de constituintes sentenciais é um tema que já foi abordado em muitos estudos e ainda gera interesse entre os linguistas. Os trabalhos diacrônicos sobre o assunto apontam que, ao longo da história do Português Brasileiro (PB), a ordem SV (sujeito-verbo) tem sido privilegiada em contraposição à sequência VS (verbo-sujeito), mais usual em estágios anteriores da língua (cf. Berlinck: 1989, Duarte: 1992, Torres Morais: 1993, e outros). Fixando o olhar no final do século XIX, analisamos a posição do sujeito em relação ao verbo em textos da Escola Normal da Capital (ENC), comparando-os com textos de escritores brasileiros e portugueses, com vistas a identificar um modelo linguístico referencial para a instituição. O corpus da pesquisa foi constituído a partir de cartas e atas produzidas por professores e diretores da ENC, homens públicos de prestígio na época, o que caracteriza esse material como sendo a expressão de um padrão linguístico culto. Visando a analisar o fenômeno linguístico inserido em seu contexto de produção, fizemos o levantamento e caracterização de aspectos da cidade e da instituição escolar (como o corpo de diretores, docentes e discentes, e o currículo escolar, em particular da língua portuguesa), buscando, deste modo, realizar uma análise complementarmente histórica, social, cultural e linguística.
Title in English
Word order in Brazilian Paulista Portuguese
Keywords in English
Linguistic habitus
Normal School
Social History of Language
Subject position
Word order
Abstract in English
Word order has been the theme of many researches, but it still intrigues linguists. Diachronic studies have shown that in the history of Brazilian Portuguese (BP) the order SV (subject-verb) has been used in preference to the sequence VS (verb-subject), which was more common in earlier stages of the language (cf. Berlinck: 1989, Duarte: 1992, Torres Morais: 1993, among others). Focusing on the phenomenon of word order at the end of the 19th century, we analyze the subject position in relation to the verb in texts from the Escola Normal da Capital (São Paulo Normal School - ENC) and compare the data with texts produced by Brazilian and Portuguese writers, with the intention of identifying a linguistic referential model for the educational institution. The research corpus is composed of letters and minutes written by the teachers and principals of the ENC, prestigious public men at that time; hence this material can be taken as the expression of a standard linguistic variety. Aiming at analyzing the linguistic phenomenon within its production context, we did a survey and a characterization of aspects of the city and the institution (such as the board of principals and teachers and the student body, as well as the school curriculum, especially the Portuguese syllabus), with the purpose of conducting an analysis that is historical, social, cultural and linguistic altogether.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-04-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.