• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-15082016-114120
Document
Auteur
Nom complet
Helba Carvalho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2016
Directeur
Jury
Goldstein, Norma Seltzer (Président)
Caretta, Elis de Almeida Cardoso
Gebara, Ana Elvira Luciano
Lafalce, Luiz Camilo
Micheletti, Guaraciaba
Titre en portugais
Metapoemas de Ferreira Gullar e o ensino do fazer poético
Mots-clés en portugais
Argumentação
Ensino
Estilística-discursiva
Ethos
Ferreira Gullar
Metapoema
Resumé en portugais
A proposta desta tese é analisar, na trajetória do poeta Ferreira Gullar, a presença constante e cada vez mais frequente de metapoemas que sistematizam uma noção de poesia na qual se destaca, entre os diferentes ethé presentes, um ethos professoral, com discurso marcadamente filosófico: o enunciador argumenta, explica, critica e ensina. A teoria utilizada para a análise do corpus, composto de doze poemas, pautou-se na estilística-discursiva, mais especificamente, a relação entre os recursos linguísticos utilizados (sonoros, lexicais, sintáticos, semânticos) e os efeitos de sentido produzidos no plano da enunciação e do discurso. Para os estudos estilísticos (a noção de estilo) e da enunciação, foram consideradas as teorias de Charles Bally (1951), Mattoso Câmara (1961, 1973, 1977), Mikhail Bakhtin (2002, 2003, 2013), Sírio Possenti (2000, 2001), Nilce Sant´Anna Martins (1989) e Émile Benveniste (2006). Para a Análise do Discurso de linha francesa, são discutidos os conceitos de Dominique Maingueneau (1993, 2008, 2011), especialmente sobre ethos discursivo e cenografia. Finalmente, para as considerações sobre a metalinguagem/ metadiscurso e argumentação, presentes nos poemas metalinguísticos, são citados os estudos de Roman Jakobson (1990, 2004, 2007), Samira Chalhub (2002), Sírio Possenti (2000, 2001), Ruth Amossy (2005, 2007, 2011), José Luiz Fiorin (2004, 2015) e Ingedore Koch (2003, 2004, 2007). A partir da análise do corpus, torna-se possível concluir que, na medida em que o militante marxista morre na poesia gullariana, ganham mais voz o crítico de arte e o filósofo Ferreira Gullar. Nesse sentido, o ethos professoral se faz presente e permite refletir sobre o tom didático dos poemas, na forma como ensinam sobre o gênero e o fazer poético. Partiu dos próprios poemas analisados a motivação para a atividade didática proposta no capítulo final.
Titre en anglais
Metapoems of Ferreira Gullar and the teaching of the poetic craft
Mots-clés en anglais
Argumentation
Discoursive stylistics
Ethos
Ferreira Gullar
Metapoem
Teaching
Resumé en anglais
The proposal of this thesis is to analyze, in the trajectory of the poet Ferreira Gullar, the constant and progressively frequent presence of metapoems which systematize a notion of poetry within which could be highlited, among the several present ethé, a professoral ethos, with a remarkable philosophic discourse: the enunciator arguments, explains, criticizes and teaches. The theory used in the analysis of the corpus, comprised of twelve poems, include discoursive stylistics, more especifically, the relationship between the linguistic resources used (sound, lexical, synthatic and semantic) and the effects of meaning produced in the plan of enunciation and discourse. Regarding the studies of stylistics (the notion of style) and enunciation, the theory of such authors like Charles Bally (1951), Mattoso Câmara (1961, 1973, 1977), Mikhail Bakhtin (2002, 2003, 2013), Sírio Possenti (2000, 2001), Nilce Sant´Anna Martins (1989) and Émile Benveniste (2006) were considered. On the the French Discourse Analysis side, the concepts of Dominique Maingueneau (1993, 2008, 2011), especially the ones of ethos and scenography, were brought into our discussion. Finally, in our considerations on metalanguage/ metadiscourse, the studies of Roman Jakobson (1990, 2004, 2007), Samira Chalhub (2002), Sírio Possenti (2000, 2001), Ruth Amossy (2005, 2007, 2011), José Luiz Fiorin (2004, 2015) and Ingedore Koch (2003, 2004, 2007) were called. After the analysis of the corpus, it was possible to conclude that, as the voice of the marxist militant fades in the gullarian poetry, the voices of both the art critic and the philosopher Ferreira Gullar rise. In this sense, the professoral ethos is present and makes it possible to reflect about the didactic tone of the poems, in the way they teach the genre and the poetic craft. The motivation for the didactic activity proposed in the final chapter of this thesis had its origin in the study of the poems heretofore analyzed.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2016-08-15
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.