• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2007.tde-11122007-092357
Document
Author
Full name
Celia Regina Araes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Andrade, Maria Lúcia da Cunha Victório de Oliveira (President)
Grillo, Sheila Vieira de Camargo
Nascimento, Jarbas Vargas
Title in Portuguese
A noção de gênero discursivo no ensino de Língua Portuguesa
Keywords in Portuguese
Discurso
Ensino
Gênero
Leitura
Produção
Abstract in Portuguese
Em consonância com os pressupostos teóricos mais atuais para o ensino de Língua Portuguesa que favorece uma postura reflexiva em relação à linguagem, esta dissertação pretende verificar como o material didático adotado para a 7ª série do Ensino Fundamental aborda os conceitos de gêneros discursivos. Nossa análise toma como base uma pesquisa bibliográfica sobre gêneros discursivos desenvolvidas por alguns estudiosos, como Bakhtin, Bronckart entre outros, assim como os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN), publicados em 1998 e as resenhas dos livros selecionados constantes no Programa Nacional de Livro Didático (PNLD), publicado em 2005. As experiências dos autores dos livros didáticos que foram selecionados para a análise (Português pra Todos/Língua Portuguesa: Rumo ao Letramento/ALP - Análise, Linguagem e Pensamento/Linguagem Nova) foram registradas em entrevistas, a partir de um roteiro pré-estabelecido, e muito contribuíram para alcançarmos respostas para nossas questões iniciais e enriquecer nossa pesquisa.
Title in English
The notion of discursive gender in the education of Portuguese Language
Keywords in English
Education
Gender
Reading
Speech
Writing
Abstract in English
In accord with the estimated more current theoreticians for the education of Portuguese Language that collaborate a reflexive position in relation to the language, this essay intends to verify as the didactic material adopted for 7ª series of the fundamental teaching approaches the concepts of discursive gender. Our analysis takes as base a bibliographical research on discursive gender developed by some scholars, as Bakhtin, Bronckart among others, as well as the National Curricular Parameters (PCN), published in 1998 and the summaries of books selected constant in the National Didactic Book Program (PNLD), published in 2005. The experiences of the authors of the didactic books that had been selected for the analysis (Português pra Todos/Língua Portuguesa: Rumo ao Letramento/ALP - Análise, Linguagem e Pensamento/Linguagem Nova) had been registered in interviews, from a daily pre-determinate program, and very our initial questions had contributed to reach answers and to increase our research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2007-12-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.