• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2011.tde-03052012-165459
Document
Author
Full name
Luciana Pissolato de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Alves, Ieda Maria (President)
Araujo, Mariangela de
Caretta, Elis de Almeida Cardoso
Lino, Maria Teresa Rijo da Fonseca
Oliveira, Maria Isabel Neves de
Title in Portuguese
Aspectos linguísticos, comunicativos e cognitivos das metáforas terminológicas: uma análise baseada em um corpus da Genética Molecular
Keywords in Portuguese
Denominação
Gênero textual
Genética Molecular
Metáfora
Terminologia
Abstract in Portuguese
O presente trabalho, que se insere no âmbito da Terminologia, visa analisar as formações terminológicas metafóricas da Genética Molecular, nossa área-objeto de pesquisa. Tal investigação justifica-se devido à recorrência de tais formações em diversas áreas do conhecimento, revelando ser a metáfora um recurso frutífero nas conceptualizações e nas denominações de uma área de especialidade o que vem a contestar a tradição terminológica, que postulava ser a metáfora uma figura de linguagem, estritamente estilística, portanto, e, por isso, incompatível com o rigor e precisão que caracterizam as linguagens de especialidade. Para o desenvolvimento desta pesquisa, elaboramos um corpus composto por textos de diferentes graus de especialização altamente especializados, especializados didáticos e de divulgação científica , a fim de identificar, constrastivamente, as funções desempenhadas pelas metáforas nos diferentes veículos e para diferentes públicos-alvo. Observamos que o grau de especialização de um texto determina a natureza de suas metáforas terminológicas: nos discursos altamente especializados, notamos que tais recursos são inerentemente cognitivos, posto que atuam no processo de elaboração de um novo conceito, por meio da percepção de similaridades entre o novo referente e um referente familiar, facilitando a compreensão de um cientista diante da nova realidade fenomenológica que se impõe; os textos especializados didáticos apoiam-se igualmente em metáforas na elaboração de seu discurso, porém, estas cumprem a função de traduzir uma terminologia (por vezes) extremamente formalizada ao olhar de um especialista em vias de formação (caso de um aluno de graduação, por exemplo); finalmente, os textos de divulgação científica abusam das metáforas estilísticas na difusão de temas científicos ao grande público normalmente constituído por leigos , atrelando o familiar ao desconhecido, conseguem transpor o mundo, muitas vezes inacessível, a uma grande quantidade de leitores. Tais aspectos observados revelaram, ainda, diferentes motivações para a formação dessas metáforas. As de especialidade amparamse, sobretudo, em domínios-fonte constituídos por outros domínios do conhecimento, como a Astronomia, a Informática, a Geografia além de apoiar-se em domínios cotidianos, o que constitui a base do pensamento metafórico. Aquelas que ocorrem em textos divulgativos, devido à proximidade com o público geral, além de refletirem as metáforas de especialidade, amparam-se, mormente, em domínios amplamente familiares, como o dos Esportes, o das Artes e o da Culinária.
Title in English
Linguistic aspects, communicative and cognitive of terminology metaphors: an analysis based on a corpus of molecular genetics
Keywords in English
Metaphor
Molecular Genetics
Naming
Terminology
Textual Genre
Abstract in English
The present work, within the context of Terminology, aims to analyze metaphorical terminology formations of Molecular Genetics, the object-field of our research. Such investigation is justified due to the recurrence of such formations in several knowledge areas, revealing the metaphor to be a fruitful resource in conceptualizations and designation of specialized languages - which challenges traditional terminology, which postulated the metaphor to be a figure of speech, strictly stylistic, therefore incompatible to the rigor and precision that features the specialized languages. To the development of this research, we developed a corpus composed of texts of different degrees of specialization - highly specialized, specialized textbooks and popular science - in order to identify, contrastively, the functions performed by metaphors in different vehicles and different target audiences. We observed that the level of specialization of a text determines the nature of their terminological metaphors: in highly specialized discourses, we noted that these resources are inherently cognitive, since they act on elaborating a new concept, through the perception of similarities between the new reference and the familiar reference, facilitating scientists understanding on the new phenomenological reality which was imposed; specialized didactic texts also rely on metaphors when preparing their speech, however, they translate a terminology (sometimes) extremely formalized from a newly specialist point of view (such as a graduate student, for instance); finally, science divulgation texts abuse of stylistics metaphors in the dissemination of scientific topics to the general audience - usually composed by lay people -, by tying the familiar into the unknown, they can transpose the world, often inaccessible, to a plenty of readers. These features also revealed different motivations for the formation of these metaphors. Those regarding specialized languages are supported especially by source-domain composed by other domains of knowledge, such as Astronomy, Computer and Geography - and they rely on everyday domains as well, which forms the basis of metaphorical thinking. Those that occur in popular science texts, due to proximity to the general public, besides reflecting the specialty metaphors, are based especially on familiar domains, such as Sports, Arts and Cooking.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-05-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.