• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2015.tde-16062015-131826
Document
Author
Full name
Marcelo Costa Segreto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Tatit, Luiz Augusto de Moraes (President)
Silveira Junior, Walter Garcia da
Wisnik, Jose Miguel Soares
Title in Portuguese
A linguagem cancional do rap
Keywords in Portuguese
Canção popular
Rap
Semiótica da canção
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo analisar o rap a partir da perspectiva teórica da semiótica da canção, abordagem desenvolvida por Luiz Tatit em seus estudos desde a década de 1980. Amparado por princípios da semiótica francesa de Greimas e Zilberberg, o autor propõe ferramentas específicas de análise e define o verdadeiro trabalho artístico do compositor popular: a formação de unidades entoativas plausíveis a partir da combinação entre uma melodia e uma letra. No processo de estabilização sonora que o canto produz em contraposição à instabilidade da fala, três procedimentos de compatibilização entre o texto linguístico e a linha melódica estão presentes: a figurativização, a tematização e a passionalização. Estudaremos a linguagem do rap a partir desses três procedimentos, observando de que modo as questões históricas e o seu papel social atual se relacionam com a sua forma estética particular.
Title in English
The song language of rap
Keywords in English
Rap
Semiotics of song
Song
Abstract in English
This research aims to analyse the genre of rap within the theoretical framework of semiotics of songs developed by Luiz Tatit since the 1980s. Based on principles of Greimass and Zilberbergs French semiotics, Tatit proposes specific theoretical tools to analyse songs and defines the artistic work scope of popular composer: to produce a credible relation between melody and lyric. According to him, through the process of sound stabilization that is produced by chant in opposition to the instability of speech, there are three possible compatibility procedures: figurativização, tematização, and passionalização. The genre of rap has been studied considering this analytics method and its social role and historical questions in relation to its particular aesthetical structure.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.