• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2011.tde-15062011-090428
Document
Author
Full name
Bruna Seixas Lima
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Lopes, Marcos Fernando (President)
Cruz, Fernanda Miranda da
Pinto, Rosana do Carmo Novaes
Title in Portuguese
Afasia e linguagem figurada: o acesso lexical dentro de contextos metafóricos
Keywords in Portuguese
Afasia
Léxico
Linguistica
Metáfora
Semântica
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa traz a análise de fenômenos linguísticos extraídos de entrevistas realizadas com seis sujeitos afásicos com diferentes graus de dificuldade de acesso lexical. Observamos a habilidade desses sujeitos em produzir e compreender nomes de animais utilizados em contexto não-literal. Desenvolvemos uma entrevista para determinar se os sujeitos em questão apresentavam dificuldade para acessar os nomes de animais escolhidos. Numa primeira etapa, os sujeitos tiveram de nomeá-los e descrevê-los e, posteriormente, utilizá-los dentro de um contexto provido pela entrevistadora. A hipótese é que possa haver diferença entre a habilidade do sujeito para produzir e compreender nomes de animais dependendo do contexto apresentado. Duas perspectivas de análise diferentes são apresentadas aqui: primeiro, temos as teorias baseadas em correlatos biológicos da linguagem e, em segundo, a teoria linguística de Roman Jakobson sobre o processamento da linguagem e a sua divisão em dois eixos principais, a metáfora e a metonímia (habilidades de abstração baseadas na similaridade e na contiguidade, respectivamente). Alguns sujeitos apresentam dificuldade para produzir formas de palavras no seu sentido literal, mas o mesmo não acontece quando as mesmas palavras são produzidas no seu sentido não-literal, sugerindo que nesses sujeitos o sistema semântico-lexical pode estar mais preservado do que se imagina, sendo que o tipo de entrada ou saída dessas formas lexicais pode ser o elemento prejudicado. A análise das entrevistas realizadas revela que a compreensão dessas mesmas metáforas foi uma tarefa mais laboriosa para os sujeitos, o que reforça nossa hipótese, uma vez que durante a tarefa de compreensão das metáforas os sujeitos não foram providos do contexto dado na tarefa de produção.
Title in English
Aphasia and figurative language: the lexical access in metaphoric contexts
Keywords in English
Aphasia
Lexicon
Linguistics
Metaphor
Semantic
Abstract in English
This research proposes the analysis of language phenomena taken from interviews made with six aphasic subjects presenting different degrees of lexical access deficits. The focus of this paper is the observation of the ability of these subjects to produce and comprehend names of animals used in a metaphorical context. We developed an interview in order to determine whether the subjects presented problems to access the chosen names of animals. In the first part of the interview, the subjects were asked to name and describe the animal pictures presented and, aftermost, they had to produce and comprehend those names in the context provided by the interviewer. Two distinct perspectives are presented in this paper: first, we have theories based on biological correlates of language, and in second, the linguistic theory by Roman Jakobson about the processing of language and its division in two main axis: metaphor and metonymy (modes of relation based on similarity and contiguity, respectively). Some subjects present distress to produce word forms in their literal meaning, whereas the same does not occur when those words are used in their nonliteral meaning. This suggests that these subjects present a better preservation of the semantic-lexical system than expected, and the only affected element can be the type of input or output of the lexical form. We can see in the interviews presented here that the comprehension of the mentioned metaphors was a more laborious task for the subjects, which reinforces our hypothesis, once during the comprehension part of the interview, the subjects were not provided with the context given previously, in the production task.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-06-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.