• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-03092019-140851
Document
Author
Full name
Matheus Henrique Mafra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Tatit, Luiz Augusto de Moraes (President)
Lemos, Carolina Lindenberg
Lopes, Ivã Carlos
Molina, Sergio Augusto
Title in Portuguese
Um álbum de canções: reflexões semióticas sobre Canções Praieiras
Keywords in Portuguese
Álbum
Canção
Canções Praieiras
Caymmi
Semiótica
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo analisar o álbum Canções Praieiras (CAYMMI, 1954), a partir da descrição de cada uma de suas faixas, mas com ênfase no sentido gerado pelo álbum como um todo. Essa proposta se insere numa discussão mais abrangente sobre a discursividade dos álbuns musicais. Diferentes reflexões evidenciam a ocorrência de uma tensão enunciativa inerente ao tipo discursivo álbum: uma relação complementar entre, de um lado, a identidade do álbum (composta por uma reiteração de elementos de expressão e conteúdo que criam um senso de unidade entre as faixas) e, de outro, a autonomia discursiva das faixas (que ainda podem ser reconhecidas, cada uma, como uma peça musical ou cancional). Assim, a descrição satisfatória de um dado disco poderia se dar em dois tempos: num primeiro momento, na análise faixa a faixa (isto é, o exame de cada uma das partes), encaminhando-se, por fim, à análise do projeto enunciativo do todo (revelado nas relações entre as faixas), tanto em âmbito paradigmático quanto no sintagmático. Seguindo essas premissas, o trabalho se dirige à descrição analítica do álbum de Caymmi. As análises de cada uma das oito faixas do disco seguem o modelo descritivo da Semiótica da Canção, conforme proposto por Luiz Tatit. Tendo todas as canções devidamente examinadas, é possível descrever o universo figurativo instituído em discurso, que estabelece uma rígida hierarquia entre os atores místicos (o mar em todas as suas distintas manifestações, Deus e a Lagoa do Abaeté) e os atores terrenos (pescador e mulher praieira). Verifica-se, ainda, a importância do sequenciamento das faixas na geração de sentido em Canções Praieiras. Por fim, reflete-se sobre os possíveis desdobramentos deste trabalho, que parece apontar para a descrição dos fazeres enunciativos próprios do álbum cancional, bem como dos elementos que constituem a relação de dependência entre faixas e disco.
Title in English
An album of songs: semiotic reflections on Canções Praieiras
Keywords in English
Album
Canções Praieiras
Caymmi
Semiotics
Song
Abstract in English
The aim of this work is to analyze the album Canções Praieiras (CAYMMI, 1954) from the description of each of its tracks, although emphasizing the meaning produced by the album as a whole. This proposition is placed inside larger and more comprehensive studies on discursivity in musical albums. Different considerations show the occurrence of an enunciative tension that is inherent to the discursive type "album": a complementary relationship between the album's identity (composed by the reiteration of elements of expression and content that produce a sense of unity among the tracks) and the tracks discursive autonomy (which can, each, also be recognized as a song or musical piece). Therefore, a satisfying description of an album can be given in two stages: first, analyzing each track (each as part of a whole); then, analyzing the relation established between the tracks (as they constitute a whole), both in the syntagmatic and paradigmatic extents. Following these premises, this work analytically describes Caymmi's album, each of its eight tracks, following the model proposed by Luiz Tatit in his Semiotics of Song. Having had all the songs properly examined, it is possible to describe the figurative universe of its discourse, which shows a strict hierarchy between mystic actors (the sea and all of its distinct manifestations, God and the Lagoa do Abaeté) and earthly actors (the fisherman and the women from the coast). It is also possible to see the importance of the sequence of the tracks in producing meaning. Lastly, one can reflect on how this work can be developed to more detailed analysis and investigation on the enunciative doings that are characteristics to the album of songs, as well as the dependence between tracks and album.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-09-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.