• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2009.tde-01092009-113954
Document
Author
Full name
Rita de Cássia Antonia Nespoli Ramos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Campos, Norma Discini de (President)
Mosca, Lineide do Lago Salvador
Possenti, Sirio
Title in Portuguese
As relações entre Éthos e Páthos em redações de vestibulandos
Keywords in Portuguese
Éthos
Gênero
Páthos
Redação
Semiótica
Abstract in Portuguese
Essa dissertação procura efetuar a descrição das vozes que atravessam a redação de vestibular, tais como: a do aluno; a do sujeito que formulou a proposta; a da sociedade. Dessa forma, procura-se depreender a imagem do enunciador de redações de vestibular, como um sujeito dialógico, isto é, um sujeito que constrói, de si e para si, a imagem daquele que enfrenta enunciativamente determinada situação de confronto, específica e pontual de avaliação, respondendo a outro. Para tanto, serão descritos os mecanismos de construção do sentido do enunciado da proposta do vestibular cotejado, para que se entendam valores institucionais que constituem uma cena enunciativa para o vestibulando, ou seja, a cena instituída como desafio pelo enunciador da prova institucional. Concomitante à descrição da voz institucional, será examinado o enunciado da totalidade do aluno recortada para o estudo. A orientação metodológica oferecida pela semiótica adotada levará à descrição do enunciador das redações de vestibular como um éthos, isto é, um ator da enunciação identificado por meio de um modo recorrente de dizer, que remete a um modo próprio de ser: o sujeito que produz enunciados em situação de avaliação para ser admitido pela própria instituição considerada.
Title in English
Relations between Éthos and Páthos in compositions of college entrance exam
Keywords in English
Composition
Éthos
Genre
Páthos
Semiotics
Abstract in English
This dissertation intends to effectuate a description of the voices which interpose the college entrance exam composition, such as: the students; the subjects, who formulated the proposal; the societys. In this way, it seeks to infer the college entrance exam composition enunciators image as a dialogical subject, this is, a subject that builds, from and for himself, ones image who expositively faces a determine, specific and assessment grading confrontation situation, answering to other. For this, the construction mechanisms of the enunciate meaning of the confronted college entrance exam proposal will be described, in order to understand the institutional values which constitute a enunciative scene for the one who is going to take the exam, in other words, a established scene as challenge by the institutional test. Concomitant the institutional voice description, the enunciate of the students totality will be examined for the study. The methodological orientation offered semiotics will lead to a description of the enunciatiors compostion as an ethos, this is, an enunciation agent identified by a recurrent way of saying that refers to a self way of being: the subject who produces enunciates in an assessment situation to be admitted by the considered institution.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-09-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.