• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2015.tde-31072015-153224
Document
Author
Full name
Hélio Moreira da Costa Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2015
Supervisor
Committee
Silva, Marcos Antonio da (President)
Cardoso, Mauricio
Gonçalves, Jeosafa Fernandez
Maia, José Sávio da Costa
Nóvoa, Jorge Luiz Bezerra
Title in Portuguese
O onírico desacorrentado: o movimento cineclubista brasileiro (do engajamento estético à resistência política nos anos de chumbo - 1928 - 1988)
Keywords in Portuguese
Cineclubismo
Ditadura
Engajamento Estético
História
História do Brasil
Movimento cineclubista
Resistência política
Abstract in Portuguese
Esta Tese tem por finalidade tratar de questões ligadas ao Movimento Cineclubista brasileiro compreendendo os anos de 1928 a 1988, tendo por objetivo principal demonstrar sua trajetória do engajamento estético à resistência política. O marco cronológico estabelecido, remonta aos anos 1920, com o nascimento do cineclubismo na França e particularmente, com a criação do primeiro cineclube oficial do Brasil, o Chaplin-Club, em 1928. Neste período, o cineclubismo se caracterizava basicamente pelo engajamento estético e, entre nós, muda para uma atitude de resistência política durante os anos de chumbo, um período marcado pelo domínio de uma ditadura civil-militar. A baliza cronológica final é o ano de 1988, quando aconteceu a abertura política no Brasil e a volta do Regime democrático, fenômeno que também afetou o movimento cineclubista, causando-lhe enfraquecimento, sem contudo ser possível falar no fim deste, pois ele se mantém ativo até os dias atuais. Também tem como finalidade demonstrar que no cineclubismo, em seus primórdios, o acento recaía sobre o aprimoramento do cinema, as questões estéticas e a luta para elevar o cinema ao status de uma das belas-artes, a sétima-arte. Visa a demonstrar o processo de mudança do cineclubismo e sua rearticulação após a promulgação do Ato Institucional nº 5, que havia causado a desorganização do movimento em várias regiões do Brasil. Pretende-se expor como ocorreu a conversão de cineclubismo em movimento cineclubista, através da reorganização das Federações e do Conselho Nacional de Cineclubes (CNC), no mesmo sentido almeja-se mostrar que os cineclubes tornaram-se o locus de resistência ao regime ditatorial vigente no país após o Golpe de Estado civil-militar de 1964. Outrossim, procuro mostrar as tensões internas no processo de constituição do movimento cineclubista no Brasil.
Title in English
The unchained dream: the Brazilian cineclubist movement (from the aesthetic engagement to the politics resistance in the leaden years 1928 1988)
Keywords in English
Aesthetic engagement
Cineclubism
Cineclubist movement
Dictatorship
History
History of Brazil
Politics resistance
Abstract in English
This thesis is intended to talk about issues related to the Brazilian cineclubist movement comprising the years 1928 to 1988, whose principal objective is showing its trajectory from the aesthetic engagement to the politics resistance. The chronologic goal established brings back the 20s from the 20th century, with the emergence of the cineclubism in France and particularly with the creation of the first official cineclub of Brazil, the Chaplin-Club, in 1928. In this period, the cineclubism was characterized by the aesthetic engagement and it was until the leaden years in the second half from the 60s decade, period marked by the dominance of a civil-military dictatorship. The final chronologic goal is in 1988, when it happened the opening policy in Brazil and the return of democratic rule, phenomenon that also affected the cinecublist movement causing cooling, without being the end of it, because it exists until today. It also intends demonstrating that in the first years of cineclubism, the accent fell on the improvement of cinema, the aesthetic issues and the struggle to raise the cinema to the status of one of the fine arts, the seventh art. It also wants to show the process of changing in the action in the cineclubism and their rearticulation after granting of the Institutional Act No. 5, which had caused its breakdown in several regions of Brazil. It is intended to expose how its conversion from cineclubism to cineclubist movement, from the reorganization of the federations and the National Council of film societies and the National Cineclub Council (CNC in Portuguese), in the same sense aims to show that the cineclubs will become the locus of resistance to the dictatorial regime in force in the country after the coup of 1964 civil-military. In addition is to show internal tensions in the process of Constitution of the cineclubism and the cineclubist movement in Brazil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-07-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.